Færderseilasen 2018

SJØSETTING: Det var utfordrende å skaffe kran som kunne sjøsette 50-foteren i Sandefjord.

Norsk ClubSwan 50 klar for Færder’n

«Proxflyer» blir Færderseilasens mest oppsiktsvekkende båt, men å komme først i mål blir tøft. 

Publisert Sist oppdatert
SJØSATT: 31. mai kom Proxyflyer på sjøen, og fikk riggen montert.

Spesialseil for Færder'n

ClubSwan 50 er en streng entypeklasse, men under NorRating, så gjelder ikke disse reglene. 

– Vi har fått utviklet ett spesialseil for Færder’n. Seilet er egentlig en kopi av hva «Raa Glede» bruker. Det er ett stort seil for kryss, som settes på baugsprydet, og går helt opp til mastetoppen, som en Code 0, men har et kortere underlik, og skjøtes på innsiden av vantene, som en fokk, forklarer Muren. 

Båten skulle ha vært klar i begynnelsen av mai, les: Debuterer i HH Skagen Race.

God for 20 knop

Mannskapet på «Proxflyer» er ikke helt blanke på den nye båten. I høst var de å prøveseilte i Middelhavet. 

– Vi gjorde over 20 knop på skarp slør. Det unike er at det var under full kontroll, og uten dramatikk. Båten er faktisk enkel å seil i høye hastigheter, fortellet Muren. 

Færderseilasen blir ikke i båtens debut i regatta. Det blir sannsynligvis onsdagsregattaen i Asker.

ClubSwan 50 ble kåret til Årets Båt i Europa, og testet av SEILmagasinet. I Norge er det Heitmann Marin som er importør av båten.

Du kan lese mer om båttypen her.

 

MINITONN: Petter Muren, Anniken Muren, Jan Muren og Elling Rishoff startet sin seilkarriere i minitonn med selvbygde båter. Nå skal de seile sammen i en ClubSwan 50 fra neste sesong av.

Morten Jensen

 

 

RIGGING: Proxflyer har en enorm karbonmast som står på dekk, ikke gjennom dekk, slik som er vanlig på denne typen båter.
MINITONN: Petter Muren, Anniken Muren, Jan Muren og Elling Rishoff startet sin seilkarriere i minitonn med selvbygde båter. Nå skal de seile sammen i en ClubSwan 50 fra neste sesong av.