IMOCA: «Charal» er konstruert av VPLP, designerduoen Marc VanPeteghem og Vincent Lauriot-Prévost.
DEFI AZURE: «Charal» var suveren i en 48-timers regatta i september. Volvo Ocean Race-seileren Charlie Enright gjorde det også bra i gamle «Hugo Boss».
EKSTREM: «Hugo Boss» er bygget med tanke på aerodynamikk.
PLUGG: Et skrog av tre blir brukt som plugg for å lage en støpeform.
SOLID: I området rundt foilene er det tykt med karbonfiber.
LAMINAT: Skroget besår av Nomex med tynne lag karbon på hver side.
DETALJER: Epoxy blir gjerne kalt kjemisk sveising.
TAPE: Karbonfiberne kommer i tynne lag, satt inn med epoxy lagt mellom plast.
DESIGN: Vincent Lauriot-Prévoshar dominert IMOCA-klassen, men blir nå utfordret av en tidligere kollega og andre spennende konstruktører.
TEKNOLOGI: Elflyet Eviation er bygget med teknologi utviklet for regattabåter. Flyet er aktuelt for Viderø.
OVN: Yann Dollo foran ovnen til CDK hvor båten herder.
«HUGO BOSS»: Den nye stilen vender opp-ned på skroglinjene.
«Advens for cybersecurity»
FOIL: IMOCA-reglen legger ikke til rette for foiling. Vingen er en utvikling fra stikksverd som egenlig skulle hindre avdrift. Så ble de bøyd, og det reduserte båtens dynamiske vekt, samtidig som vippekjølens akse ble tiltet litt opp, slik at ...
«Arkea Paprec»
«Charal»
«Hugo Boss»
«Apivia»
«DMG Mori»

Slik bygges en regattabåt

Båtene må ikke veie ett gram for mye, og foiler gjør byggeprosessen mer komplisert. Vi har besøkt to verft som bygger de mest avanserte regattabåtene.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER