Bruktbåten som skal skinne

BYTTE: Ny motor koster, og kostnaden står ikke i forhold til verdien av en sliten bruktbåt. Ny motor gir imidlertid trygghet og komfort.
SEIL: TwoStar 36 seiler bra, men en god motor er nødvendig. Orginalt har båten en Volvo Penta 2002.
VANNDAMP: Kokende kjølvann i eksosen betød slutten på Volvo Penta-en.
EKSPERT: Christian Zaborowski mente at motoren ikke var noe å ta vare på.
TRANGT: Det er alltid skruen som sitter vanskeligst til som sitter hardest.
AKSLING: Den gamle motoren frigjøres fra akslingen.
TILPASNINGER: Motoren må ha korrekt plassering til akslingens vinkel. Jeg fikk bygd nye motorlabber.
Motorer
STILLE: Vi seilte båten fra Asker til Engelsviken en høsthelg med lett vind fra nord. Vi brukte gennakeren 99 prosent av tiden. Det ble en overnatting på Oscarsborg. Inn og ut av havn gikk overraskende lett, egentlig akkurat som om vi seilte en ...
Ny motor på plass.
PANEL: Nanni-panelet er mindre enn gamle Volvo Penta. Det ble montert på en stålplate.

Hjelp, jeg må bytte motoren

Det koster fort over 100 000 kroner å sette inn en ny motor i båten. Det er en stor investering om båten trekker på årene. Jeg valgte å kjøpe ny • I fire sesonger har Axel Nissen-Lie seilt og oppgradert en Twostar 36 fra 1986. Båten har gjennom årene også fungert som en testbenk. Erfaringene han har gjort seg, forteller han om i denne spalten.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER