«Pandora» deltok både i Europeweek for 100 år siden og nå igjen i 2014.

Bruktbåter med historie

Unike bruktbåter drukner blant masseproduserte plastbåter. Her noen utvalgte klassikere.

Publisert Sist oppdatert

Det nærmer seg 500 brukte seilbåter på Finn. 60 av disse er Bavaria, etterfulgt av Jeanneau, Dufour, Hanse og Beneteau. Det er kjente båttyper som blir søkt opp, og som selges lettest. Båtkjøperen vil også gjerne ha nyere brukt. Dette gjør at gode båter med unik historie faller ut av mange båtkjøperes bevissthet. 30 av de brukte seilbåtene er bygget før 1970. Tross for høy alder, er mange av disse i en teknisk stand som er bedre enn båter fra 80-tallet. 

Ønsker du en oppsiktsvekkende båt du kan være stolt av, så ta en titt på disse. 

 

HISTORIE: Pandora under jubileumsregattaen i 2014. Båen deltok også under Europe Week i 1914 også.

Over 100 års historie

«Pandora» er trolig verdens eldste R-båt etter den første R-måleregelen av 1907, og er en av 2 kjente 9-metere som i dag er gaffelrigget. Johan Anker var en av pådriverne for og hovedarkitekten bak denne måleregelen høsten 1906 og som ble vedtatt i London 1907. Båten er bygget av Aker & Jensen i Vollen, Asker. Båten er i topp stand, og er et flytende museum. Pris 1,5 millioner

 

KLASSISK: «Nanna» er bygget i Risør.

Smykke på sjøen

«Nanna» ble bygget i Risør i 1937 av Emanuel Moen. Båten ble konstruert av Jac. M. Iversen. Nordmannen er lite kjent i Norge, men i vårt naboland Sverige, er navnet hans mer kjent.

«Nanna» er i tilsvarende størrelse som «Pandora» men mer egnet for turseiling. Båten er i perfekt stand, som også gjenspeiles i prisen. Du må ut med 2,7 mill for smykket. 

 

ELEGANT: Ikke noe slør linjene til en klassisk meterbåt.

Svensk klassiker

«Isolde» er bygget i 1953 for Teodor Ahrenberg, og kom til Norge i 1987. Båten har hatt et omfattende vedlikehold og oppgraderinger. Den langsmale båten er 42-fot, men trang under dekk for størrelsen. Båten er din for 550 000 kroner. 

 

TRE: Nordisk Folkebåt er populær, og er enkel å skaffe. Båten er også bygget i plast.

Billig uten mast

Nordisk Folkebåt var malen for IFen, og også Contessa 26. Båten er kjent for sine kvaliteter, og bygges enda, nå i plast. Her har du muligheter for et godt kjøp, om du elsker å jobbe med treverk og lakk. Kun 15 000 kroner.

 

P28: Denne modellen fra Hallberg var med på overgangen fra tre til plast.

Starten på Hallberg-Rassy

P28 ble bygget av Harry Hallbergs Varvsindustri, før Rassy kom inn i bildet. Det ble bygget over 400 P28, og du finner to stykker til salgs på Finn. Båten ble utviklet i den tiden verftene gikk over fra tre ti plast. Tross for et skrog i plast, er overbygget i mahogny, og båten fremstår som en klassisk trebåt. Den billigste starter på 60 000 kroner.

 

HAVSEILER: Galant 53 er bygget for å seile på havet i alt slags vær.

Historisk havseiler

Gallant 53 er designet av Van De Stadt og bygget på Southern Ocean Shipyard i England. Den gangen båten var ny, var dette en lukusyacht. Båten er en ketch, det vil si en to-master. Fordelen med denne løsningen er at kreftene blir mindre, og seilhåndteringen blir enklere. Båten er bygget for storm, og har mange kvaliteter som du ikke finner på dagens båter. 

1,5 millioner gir mye båt for pengene.

 

KLASSIKER: Swan 40 er fra før tiden med den klassiske blå stripen, og det lave overbygget.

Det beste av det beste

Swan feirer 50-års jubileum i år. Verftets første modell var på 36-fot, mens 40-foteren som kan bli din var modell nummer tre fra verftet, introdusert i 1970. Båten er designet av Sparkman & Stephens, og var med på å danne verftets eventyr som tok helt av på 70-tallet. 

Swan 40 har linjer fra 60-tallet, som gjør båten trang under dekk. Dette er en skikkelig klassiker bygget i plast. 425 000 er billig, om historie betyr noe. 

 

 

BRUKT: Det meste er dyrere i Sverige, men First 31,7 fant vi billigere på Blocket.

 

LES OGSÅ: Billigere bruktbåter i Norge

Ser du etter et kupp, så er det lite å hente på å reise utenlands.