NY: Sun Odyssey 440 er spekkfull av nye ideer og tanker.

Jeanneau tenker nytt

Sun Odyssey 440 blir første modell i ny serie. Den har flere interessante ideer.

Publisert Sist oppdatert
BRED: Sun Odyssey 440 har knekkspant rett over vannlinjen fra baugen.

Franske Jeanneau har stor suksess med sin Sun Odyssey-serie. Båtene er etterspurte både som brukte og nye. Serien startet med Sun Odussey 409 i 2010, og modellen ble kåret til Årets Båt i Europa i 2011. Senere fulgte både større og mindre modeller, skåret over samme lest. I 2015 fikk de fleste båtene i serien en facelift, og navnet ble byttet til 419. 

Starter på 44-fot

Nå starter Jeanneau serien med en litt større modell. Sun Odyssey 440 er 44-fot. Det er forventet at verftet tar med seg løsninger fra denne modellen til nye, både større og mindre. 

Nyheten byr på mye nytt, men ikke så mye at dagens modeller blir utdaterte. Det mest spennende er cockpiten. Skrogformen viser også en ny trend, og båten har to ror, noe som stadig flere båter får. 

Mer volum

Båtene blir stadig bredere. Det gjør også nye Sun Odyssey. I forhold til Sun Odyssey 449 har den lagt seg ut med fem centimeter på maksimal bredde, men bredden er holdt hele veien akter, og nyheten har også mer volum i baugen. Slik som nye Oceanis 50 fra Beneteau, har den nye 44-foteren fra Jeanneau også en knekk i skroget fremme ved baugen. Det gjør skroget smalt i vannlinjen, men bred der køyene er plassert. 

Høyere sikkerhet

Utviklerne hos Jeanneau er flinke til å klekke ut nye ideer. Dekket senkes akter, og det gjør det mulig å gå rundt rormanen og inn i cockpiten uten å måtte tråkke over noen kant. 

Vantene er delt, også for å gjøre passasjen enklere, og fotlisten er høy. Også cockpitkarmene skal være høye, noe som gir bedre beskyttelse. 

Jeanneau har valgt å beholde vinsjene på hyttedekk, noe jeg mener er den beste løsningen for havseilas. Det gjør det mulig å ta et rev i seilet beskyttet under sprayhood. 

Trenden i dag er å flytte alle vinsjer bak til rormannen, som er bra for soloseiling i rolig sjø. 

Benkene i cockpiten har L-form, og det er et stort bord i midten. Cockpitkarmene kan vinkles ned, slik at benkene blir store solsenger. 

Bommen er festet lavere på masten i forkant. Det gir et større seilareal, smat gjør det enklere å pakke seilet på bommen. 

Byssa frem

Produsentene blir aldri enig om byssa skal være langsgående, eller L-formet akter. Sun Odyssey har hatt den konservative løsningen de siste årene, men det kan det bli slutt på. Nyheten før en løsning på babord side vis a vis salongen. Det nye er at denne får en U-form som er mulig å grunn av det brede skroget. Skikkelig kartbord er også å finne. Det er dobbelt dør frem til eierlugaren forut. Badet foran er trukket litt tilbake, og tar av plassen til byssa. 

Innredningen blir lysere. Hovedskottet er hvitt. Det er også to store skrogvinduer ved salongen. 

Sun Odyssey 440 vil bli vast frem i Cannes i september. 

 

 

Sun Odyssey 440

Sun Odyssey 449

Lengde

13,39 meter

13.76 m

Bredde

4,29 m

4.24 m

Dybde

2,2 meter

2,2 meter

Motor

Yanmar 45 Hp

Yanmar 57 hp

Lugarer

2/3

2/4

Diesel

200 l

200 l

Vann

300 l

330 l

Seilareal

90,3 kvm

104 kvm

RUNDT: Dekker blir senket akter, som gjør det enklere å komme trygt frem på dekk.
VOLUM: Badet foran er plassert aktenfor hovedskottet. Byssa er langsgående, men har en u-form.
LETTSEILT: Nyheten får skinne for selvslående fokk. Den har også baugspryd for gennakerseiling, og ankeret.