Splitter ny H-Båt fra Estland
Saare Yachts har kjøpt formene til Hans Groops design fra 1967. Båten skiller seg ut på messen i Dusseldorf.
Boot, Dusseldorf
68 000 euro inkludert 19 prosent moms koster den linjelekre båten som fremdeles er populær i Mellom Europa og Danmark. Det er uten seil og henger, så regningen vil raskt nærme seg 800 000 kroner for klassikeren. Det er Saare Yachts tyske eier som har satt i gang prosjektet.
Strenge entyperegler
Den nye H-Båten er støpt i samme former, så det meste er likt, men skroget er støpt med vinylester i stede for polyester som er seigere og sterkere. Vinylester trekker mindre vann også, så sjansene for osmose er minimal.
Selv om båten er bygget bedre, så veier den det samme fordi klassereglene har en definert vekt.
Bedre dekksutstyr
Båten utstilt har en bøyle i cockpiten for skjøtet til storseilet, og med trimmemuligheter. Akterstaget er ført under dekk til midten av cockpiten. Det er også avlastere på hyttedekk som gjør at mannskapet kan trimme mens de sitter på rekka.
Garantert båtplass
Det er lange ventelister for båtplass på innsjøene i Tyskland, men der det er H-Båt-miljøer, er nye båter hjertelig velkommen. Det gjør det lettere å få båtplass med denne båten, enn for andre type båter. H-Båten er også unik ved at den kan trailes, seiles på tur, og har en stor entypeklasse.