KLASSIKER: Iden er satt i produskjon igjen med noen små forbedringer.
KLASSIKER: Iden er satt i produskjon igjen med noen små forbedringer.
KLASSIKER: Iden er satt i produskjon igjen med noen små forbedringer.
TRIM: Liner er ført bak til cockpiten. Teakbenker i cockpiten.
DEKK: Forstagsrulle og flush luke.
MASTEFOT: Masten tippes enkelt bakover.
VOLUM: Stort stuerom i motorbrønnen fra akterdekk.
MOTOR: Båten leveres med eller uten motor.
MOTOR: Nanni 10 hk passer akkurat inn, men det er trangt. Motoren har servicepunkter i front.
INNREDNING: Den nye IFen har et hyggelig interiør.
INNREDNING: Den nye IFen har et hyggelig interiør.

IF fra Polen

Dyr og lekker klassisker vist i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

 

TRIM: Liner er ført bak til cockpiten.

Tyskere og nederlendere elsker skandinaviske klassikere. Også IF er satt i produksjon igjen, og er utstilt på Boot i Dusseldorf.

Små forbedringer

Båten er tilpasset klassereglene, men skiller seg mer fra originalen, enn H-Båten som nå bygges i Estland. Den nye IF har et litt mer firkantet tverrsnitt på overbygget, som gir litt mer volum under dekk. Også ergometrien i cockpiten er forbedret, og det er en liten vinkel på ryggen på cockpitkarmen. Overbygget har også fått et mer moderne vidu. Om det er et løft kan diskuteres. Masten står på en leddet mastefot, og kan legges bakover, noe som gjør rigging enklere. Den utstilte båten har også innenbordsmotor, en tosylyndret Nanni på 10 hester. 

Liten produksjon

Det er bare bygget fire båter av den nye IFen, så det er ingen volumselger. Båten koster ca 700 000 kroner, noe som er mye når en pent brukt koster 30 000 kroner. 

En av de produserte båtene ble levert med elmotor til en eier i Nederland, men motoren var både for svak, og hadde for dårlig rekkevidde, så eieren byttet den ut med en liten diesel. 

Den nye IFen er godt bygget med god finish. Båten er bygget på et tysk initiativ, men produsert i Polen. 

LES: Splitter ny H-Båt fra Estland

 

INNREDNING: Den nye IFen har et hyggelig interiør.