Test fra arkivet: J/109

RASK:

Raskere enn tiden

Finnes det én god grunn til at vi skal prøveseile en fem år gammel båt? Det gjør det: Jeg kunne godt tenkt meg en selv – verre er det ikke. J/109 er ikke svaret på alle mine båtdrømmer, men konseptet kommer ganske så tett på.

Publisert Sist oppdatert

 J/boats er i utgangspunkte amerikanske, men J/109 ble utviklet for Europa, og bygget i Frankrike. Båten var en utfordrer mot First 36.7 og X-362 Sport, og var moderne med baugspryd. Det ble solgt en del her hjemme også, men båten solgte bedre i Frankrike og England. Det er mange J/109 til salgs i Europa, og da må du ut med rundt 1,3 millioner kroner, pluss moms. Her hjemme har båtene ligget rundt 800 000 kroner. I 2006 kostet båten 1,6 millioner med nødvendig utstyr. 

I 2005 testet Jon Amtrup & Asbjørn J. Thorup båten, og testen ble publisert over fire sider i SEILmagasinet 3-2006. 

 

Gledelig: J/109 er ingen ny modell på markedet, men holder seg godt innenfor det mange i dag kaller nytenkning.

 

SEIL: J/109 er konstruert for genua, men «Coco jr» er satt opp med fokk.

J/109 ble lansert i 2001. Det er en god stund siden. Men æres den som æres bør. Den 35 fot lange båten ble spesielt tilpasset det europeiske markedet, og hvis man ser på den utviklingen som har vært her hjemme de siste årene; med stadig mer fokus på shorthandedseiling, har J-Boats ligget godt foran de andre båtene i løypa når det gjelder design og enkle løsninger. Det er vel egentlig der de alltid har ligget med alle sine modeller. Den amerikanske båtprodusenten har vært tro mot sitt konsept helt siden starten i 1977. Starten på hele seileventyret var J/24. Den ble bygd hjemme i Rod Johnstones garasje og er fortsatt en veldig populær båt. Nå er det imidlertid veldig lenge siden Johnstone sist bygde en båt hjemme i garasjen.

24-foteren ble en gedigen suksess, og den amerikanske designeren fulgt opp med å stadig lansere nye modeller. I likhet med de fleste andre konstruktører bygde han båter han selv gjerne ville seile. Fart og enkel håndtering var viktige ledestjerner for Johnstone når han satt seg ned ved tegnebordet – og han har holdt seg på den stien hele veien.

Da J/109 ble lansert, fylte hun et hull i rekken av båter fra det amerikanske verftet. I dag har JBoats hele 15 båter i serien. Fra den minste på 22 fot til flaggskipet J/65 på like mange fot som benevnelsen i navnet. Den er gedigen og har de samme raske linjene som resten av flåten.

Skroget til J/109 er laminert etter SCRIMP-metoden som gir vektbesparing og soliditet. Den er bygd i solid glassfiber, mens dekk har en kjerne av balsa. Byggemetoden gir bra stivhet, god isolering og holdbarhet, men det hele kommer selvfølgelig med en prislapp.

Det første som slår deg når du vandrer langs brygga og får øye på J/109, er at det helt klart fremgår hvilken produsent båten kommer fra. Med sitt karakteristiske, uttrekkbare baugspryd, slanke linjer, beskjedne og relativt lave fribord, er den lett gjenkjennelig. Baugen er moderat rett og gir den et sporty utseende.

Men er hun like fristende på vannet som hun ser ut liggende ved brygga? Vi tok henne ut på tur en relativt rolig høstdag.

Først til motoropplevelsen

La det være sagt med en gang. Denne kjerra trenger ingen baugpropell. Hvis du føler at du trenger akkurat dét, er det på tide å bytte båt eller se deg om etter noe annet. En baugpropell ville dessuten hemmet båtens seilegenskaper. 35 fot, seks tonn, beskjedent vindfang i skroget og en 28-hesters Volvo Penta med seildrev (20 hk er standard), gjør sitt til at det ikke er noe problem å håndtere henne – selv som nykommer om bord. Hun bakker som en lek, og lyden som kommer opp fra nede under dekk, er ikke sjenerende. På flatt vann logget vi båten til 7,5 knop på 3500 omdreininger. Marsjfarten lå på 6,4 knop på 2500 omdreininger, og det er absolutt godt nok for en 35-foter.

RATT: J/109 er utstyrt med ratt. Båten fungerer bra til shorthandedseiling.
GOD ARBEIDSPLASS: Dekket er rent og har brede sidedekk. Dette gir god passasje og arbeidsplass for familie og mannskap på dekk.

Så til seilingen

Moroa begynner først når det kommer til seilingen. Alle fall er ført akterut under en rommelig sprayhood. J/Boats har ikke knuslet med utstyret, men det skulle bare mangle med den prisen J/109 kommer med. Her er det Harken av svært god kvalitet hele veien. Båten vi prøveseilte er topp utstyrt for regattaseiling og med ordinære sleider i storseilet skvatt 3DL-duken lett opp. Genuaen satt på rullesystem og skled like fort ut og dermed bar det av gårde.

Det var ikke mye som skulle til for at båten ble livlig. I seks knops vind la vi oss rett over fem knop på kryss. Et par slag bekreftet inntrykket av at dette er en båt det er enkelt å jobbe om bord i. Vi var bare to, og man trenger ikke mer for å håndtere denne skuta. Det eneste vi skulle ønsket oss, var at vinsjene var noen centimeter lengre akterut, slik at rormannen enklere kan nå dem uten å forlate rormannsplassen. Men det blir en avveining mellom shorthandedseiling og seiling med fullt mannskap når du seiler regatta.

Stort lykkehjul

Rattet er stort, men det kunne kanskje vært enda litt større slik at sitteposisjonen ute i rekka hadde blitt litt mer behagelig. Luken til rommet til gassflasken hindrer imidlertid det. Rormannen har god oversikt over de 35 fotene fra sin plassering. Når båten seiler regatta, er det også på tide å fjerne den aktre benken slik at hekken blir helt åpen. En god løsning som vil tilfredsstille både i racing– og cruisingmodus.

Badeleideren på hekken kan gripes av en som ligger i vannet. Det er en fornuftig sikkerhetsdetalj.

Styringen var veldig presis og båten reagerte spontant på den minste bevegelse. Fintfølelse er et velfortjent stikkord. Det store spaderoret gir også veldig god kontroll.

Omsider var det tid for å falle av, og vi trakk forventningsfullt ut baugsprydet med håndkraft og heiste en medium gennaker. Reaksjonen kom spontant. 35-foteren løftet seg et hakk og la i vei sydover i fjorden. Størrelsen på roret kom nå virkelig til sin rett. Når vi presset båten inn i en skarpere vindvinkel enn vi egentlig trodde hun skulle tåle, var det fortsatt bare smil å spore om bord. Vi presset henne flere ganger, men båten var veldig tilgivende og litt lufting av storseilet var alt som skulle til for å holde henne på beina.

Kjølen stikker 2,10 meter dypt og blybulben i enden på 1,8 tonn hjelper godt på stabiliteten.

Gennaker på baugspryd er en genial sak både for shorthanded regattaseiling og for familien på tur. Det er færre tamper, mindre å tenke på og gjør dermed båten enklere å håndtere. To stykker hadde ingen problemerer med å heise og ta ned gennakeren på denne båten. Fordekksgasten ble riktignok en smule svett, men trening skal du jo ha uansett. Jibbingen mellom forlik og forstag var like enkelt som å gå over stag – bare litt mer arbeidskrevende. Uten lensetakler og spinnakerbom er jobben superenkel. I lett vind kan én mann jibbe båten uten problemer.

Det er gennakerseilingen som gjør denne båten til en opplevelse. Den gir ekte seilglede i mengder og mannskapet smiler rundt der det farer av sted. Båter opp mot 40 fot blir fort likeverdige eller forbiseilt med full gass på denne båten. En noenlunde sammenlignbar båt som First 36.7 har et LYS på 1,29, mens den mindre J/109 har 1,31 i LYS.

DETALJ: J/109 gir et godt inntrykk av å være solid og ha gjennomtenkte løsninger. En detalj som forsterket rekkestøtte er én av dem.
BAKSIDEN: Den aktre cockpitbenken kan du sette igjen på brygga og få en åpen løsning.

Lang og sporty cockpit

Cockpiten kan virke litt grunn for småbarnsfamilier på tur, men det er nok en vanesak for hodet — og et godt sted å arbeide for en seiler. I styrbord benk er det et fantastisk stort stuerom som du har tilgang til fra toalettet. Her er det plass til mye cruising-utstyr og det er et egnet sted å henge seiltøy, både vått og tørt.

Pidestallen virket solid, men plotteren som sto på toppen, er i høyrisikosonen for storseilskjøtet. I en eller annen jibb kommer den plotteren til å havne på havets bunn. En annen og mer beskyttende bøyle hadde vært på sin plass.

De brede sidedekkene gir god arbeidsplass. Forseilet skjøtes på innsiden av rodriggen – som er standard. Teakdekk kan leveres, men hvorfor i all verden ødelegge denne båten med unødvendig vekt i form av regnskog?

DELIKAT: Innredningen er absolutt tradisjonell, men hvorfor forandre noe som fun- gerer utmerket? Valg av treverk gir inntrykk av eksklusivitet.
DUBLETT: J/109 har to lugarer i akter- skipet og en i baugen. Dette gjør den – ved siden av å være en skikkelig seilbåt – til en godt godkjent turbåt.
FUNKSJONELL: Toalettrommet er ikke blant de største som finnes, men det gjør nytten. Legg merke til linen til baug- sprydet og luken inn til stuerommet. s DetAlJ: J/109 gir et godt inntrykk av å være solid og ha gjennomtenkte løsnin- ger. En detalj som forsterket rekkestøtte er én av dem.
NAVIGASJON: Kartbordet er plassert i fartsretningen, og det gir en helt grei ar- beidsplass for navigatøren. Elektronikken er godt tilgjengelig bak panelene.
FORPIGGEN: I forpiggen kommer baug- sprydet inn, men neopren mansjetter skal sørge for at det ikke også følger med vann inn i køya.

Under dekk

Da er det kanskje på tide å bevege seg under dekk. Men strengt tatt er dette en båt som heller inspirerer til å seile mer enn å komme seg til havn. Seilgleden er nettopp det essensielle. Dermed er det ikke sagt at det ikke er komfortabelt under dekk.

J/Boats har ikke forsøkt å finne opp kruttet. Det er da heller ikke nødvendig. Selv om det er plassen over dekk og seilegenskapene som er prioritert i denne båten, har de funnet en god balansegang som gir en romslig atmosfære under dekk.

Treverket er «wild cherry», og kombinert med hvite flater gir det et lyst og litt eksklusivt preg.

En L-bysse på styrbord side gir rom for å holde seg fast mens du kokkelerer i rom sjø. Skapplassen er passe stor og kjøleboksen på 90 liter mer enn god nok for en ferie med familien. Det er 188 centimeter klaring for kokken, så dermed er det kanskje klart hvem som får den jobben...

Aktenfor byssa er det en dobbellugar for de som er nesten to meter og kan ligge side ved side på 1,3 meter. Akkurat passe koselig.

Kartbordet er plassert i fartsretningen og det mangler ikke stueplass til hverken kart, instrumenter eller bøker. Baksiden av instrumentpanelet avslører et ryddig og veldimensjonert elektrisk anlegg. To klikk; så er klaffen nede og du kan gjøre nødvendige endringer eller sjekke tingenes tilstand.

Sittegruppen er tradisjonell og orientert rundt et klaffebord. Bak ryggen er det skapplass. Det er ståplass til én på 1,90 meter i salongen. Når du kommer inn i forpiggen, må du kanskje kroke ryggen litt. Det er 1,76 centimeter klaring der.

Nå ble det kanskje litt vel mye fokus på centimeter her, men når den ene av de heldige prøveseilerne er nærmere to meter blir det naturlig nok litt slik. Den andre på magre 1,82 m merket knapt høydeforskjellene. En båt er tross alt noe annet enn en leilighet på Frogner. I hvert fall en J/109.

I forpiggen kommer også baugsprydet inn. Mansjetter av neopren sørger for at det ikke kommer vann inn. I forpiggen var det både mye stuerom under køyene og anstendig skapplass.

Toalettet er lyst, helt greit rommelig og dusjseansen bør gå fort. En varmtvannstank på 22 liter stimulerer også til dette.

INNREDNING: J/109 har to lugarer og ett bad og kartbord.
GOD PLASS: I tillegg til adkomst fra den tradisjonelle cockpitluken, kan du også nå stueplassen fra toalettet.

Ingen prisvinner

Så var det denne prisen da. Du må regne med å bikke 1,6 millioner kroner for en ny J/109 med en moderat elektronikkpakke og en anstendig seilpakke som består av storseil, rulleforseil, North Sails 3DL-genua til racing og én gennaker. Men de som kjøper denne båten, er sannsynligvis ikke så veldig opptatt av prisen. J/Boats har ingen ambisjoner om å være med i den stadige kampen om lavere priser. De har en merkevare og en standard som du må betale for. Det er vel nettopp det som gjør at noen velger BMW foran Skoda.

Priser

Standard priskr 1 361 500
Storseil og fokk (valgfritt)55 000
Rullesystem (Harken)Standard
Bomtrekk3 900
Anker (12 kg Danforth)1 800
Kompass (Plastimo)Standard
Logg (Silva logg/ekkolodd))7 500
Sprayhood19 500
Fortøyningstau 4 stk1 200
Fendere 4 stk1 600
Kokeapparat/ovnStandard
TrykkvannStandard
Varmtvann13 500
Varmeapparat (Eberspecher)29 000
ToalettStandard
Septiktank13 000
Brannslukningsapparat (2)Standard
Startbatteri (70 Ah)Standard
Forbruksbatteri (120 Ah)Standard
Levert Drøbak/Oslo55 000
Bunnstoff18 000
Rigging og klargjøring12 000
TUR-BÅT PRISkr 1 592 500

Data J/109

Lengde over all (skroglengde)10,75 m
Lengde i vannlinjen9,30 m
Bredde3,51 m
Dypgang2,10 m
Deplasement4950 kg
Ballast i kjølen1769 kg
Storseil35,0 m2
Fokk33,0 m2
Genua41,0 m2
Gennaker125,0 m2
Baugspryd1,67 m
Mastehøyde over vannlinjen16,50 m
Motor (Volvo)20 hk
Vanntank150 l
Drivstofftank85 l
CE-kategoriA
KonstruktørAlan Johnstone

FARTSDIAGRAM: Basert på de ulike båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seil- magasinets fartsdiagram. Som seilareale er genua 1 og storseil lagt til grunn. Dia- grammet viser at J/109 er en allroundbåt i det raskere segmentet; ganske lik Bavar- ia 35 Match. Performance 35 er mest ekstrem i retning av å være hardværsbåt. For nærmere forklaring av fartsdiagrammet, se Teknisk Forum i Seilmagasinet 2004/1 og 2004/2. Du finner også artiklene under Shop på www.seilmagasinet.no.

.

Sjekk ut vårt testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv

.