Norsk importør av J/70
Magne Klann blir ny importør for J-Boats til Norge. Dette for å sikre en god oppbygging av regattaklassene J/70 og J/80 i Norge.
– Jeg var med og kjøpe tre J/70 på vegne av Soon og Moss Seilforeninger i 2015. I den prosessen så vi at klassen ville ha stor glede av en dedikert norsk importør. Vi tok initiativ overfor J-Boats for et års tid siden med ønske om å ta over agenturet. Nå er det på plass, og vi er klare for å levere båter til våren 2019 sier Magne Klann i en pressemelding til SEILmagasinet.
J/70 er en av verdens hurtigst voksende regattaklasser. I VM 2017 i Porto Cervo deltok 161 båter. Klassen benyttes til Seilsportligaen og Sailing Champions League i Europa. Høydepunkter i 2019 inkluderer Nordisk Mesterskap og NM i forbindelse med Hankø Race Week. Dessuten er det Svenske mesterskapet i Karlstad, 2,5 t kjøring fra Oslo, EM på Gardasjøen og VM i England. Den norske J/70 klasseklubben stimulerer til flere regattaer i Norge i 2019 og videre fremover.
Over 20 knop
J/70 er en enkel og morsom båt å seile, og den er utfordrende å seile fort. Under årets Hankø Race Week ble det målt hastigheter over 20 knop. Det er strenge klasseregler, der alle båtene er bygget av J-Boats, og det er ikke er tillatt å gjøre forandringer. Mannskapet skal sitte på kanten uten at overkroppen er lent ut over rekka. Det gjør seilingen morsom og trygg for alle om bord.
– Jeg ønsker å bidra til å få fart på det norske J/70 regattamiljøet. Seilsportsligaen er jo allerde en drivkraft for klassen, og var bakgrunnen for vår satsing i Soon og Moss. Ved å sørge for at klassen vokser videre, sikrer vi også investeringene for våre egne og andre seilforeninger. Vi har allerede fått henvendelser fra flere seilforeninger som ønsker å etablere lignende prosjekter. Vi kan dele erfaringer med tanke på finansiering og formaliteter i forbindelse med klubbeide båter sier Klann.
Ønsker private båter
For det norske J/70 regattamiljøet er det også viktig å stimulere til flere private båter. Det er mange gode seilere i klassen både nasjonalt og internasjonalt. Nå vil det være enklere å kjøpe nye båter, og det vil etableres et lager med reservedeler i landet. En ny J/70 koster omtrent en halv million kroner med henger, seil og moms. Importøren vil konsentrere seg om J/70 og J/80.