LEDER: Jean Pierre Kalbert leder doublehandedklassenmed sin nye JPK 1050.

Debutanter imponerer

Det er et prestisjeoppgjør i Frankrike mellom splitter nye JPK 1050 og Pogo RC. De nye båtene ligger på første og andre plass.

Publisert

Det er Jean Pierre Kalbert og Alexis Loison som leder doublehandedklassen i Spa Ouest foran Tanguy Bouroullec og Fred Duthil. Jean Pierre Kalbert er mannen bak JPK-båtene, mens Tanguy Bouroullec er sønnen av mannen som starte Pogo. Både JPK 1050 og Pogo RC er utviklet for målereglen IRC, og har mange like løsninger. Begge båter er lette, og har mye seil. Begge båter har også høyt måletall, som en 43-foter, og JPK har litt høyre måletall enn Pogo. Skroget er også litt lengre. 

Det deltar 461 båter og over 2000 seilere i regattaen. 

NY: Det stille to JPK1050, en helt ny modell.
FLYR: Pogo RC byr på lav vekt og mye seilareal. Du kan se på bølgen bak båten at dette fungerer bra.
La Trinité-sur-Mer . Morbihan. 47e spi Ouest-France . 18 avril 2025 .Le départ du port .(Photo Thierry Creux / Ouest-France)
PÅSKE: Spi Ouest seiles for 47 gang fra La Trinité-sur-Mer i Vest-Frankrike.

Mye vind

Det var regn og vind opp mot 25 knop (12,5 m/s) under første dag av Spi Ouest. 

– Det er en meget fysisk båt, sier Jean Pierre Kalbert til Voiles et Voiliers. 60 åringen var på fordekket mens Alexis Loison holdt roret under regattaen. 

– Det blir mye vann når du seiler i 14 knop, sier båtbyggeren. Men regattaen er iikke over. Lørdag blir forholdene snillere. 

Det er to JPK 1050 og to Pogo RC med. De to andre gjorde det ikke så bra. Det viser at det må mer til enn bare en god båt for å vinne. Den andre JPK 1050 ligger på en foreløpig 19. plass, mens den andre Pogo RC ikke fullførte regattaen. 

SVENSK: Peter Gustafsson fra Sverige deltar med sin nyinnkjøpte J/99 som har egen klase i regattaen.

Svenske med

Peter Gustafsson i blur.se har kjøpt seg ny båt, og laget debatterer under Sp Ouest i en brukt J/99. Gustavsoon har seilt Spa Ouest før, den gangen han kjøpte en J/111. 

J/99 har egen klasse her ned som seiles med fullt mannskap. 

– Vi brukte første dag til å gjøre alle feilene som kan gjøres. Det er lenge siden vi seilte denne typen regattaer. Det var vilt på banen som resulterte i noen skader på andre båter. Men vi lærte. Fære broacher på unnavind, og i andre seilas var vi først rundt banen. Etter tre seilaser ligger vi på fjerdeplass, skriver Peter Gustafsson på Facebook.