Jeanneau tenker nytt
Sun Odyssey 440 blir første modell i ny serie. Den har flere interessante ideer.
Franske Jeanneau har stor suksess med sin Sun Odyssey-serie. Båtene er etterspurte både som brukte og nye. Serien startet med Sun Odussey 409 i 2010, og modellen ble kåret til Årets Båt i Europa i 2011. Senere fulgte både større og mindre modeller, skåret over samme lest. I 2015 fikk de fleste båtene i serien en facelift, og navnet ble byttet til 419.
Starter på 44-fot
Nå starter Jeanneau serien med en litt større modell. Sun Odyssey 440 er 44-fot. Det er forventet at verftet tar med seg løsninger fra denne modellen til nye, både større og mindre.
Nyheten byr på mye nytt, men ikke så mye at dagens modeller blir utdaterte. Det mest spennende er cockpiten. Skrogformen viser også en ny trend, og båten har to ror, noe som stadig flere båter får.
Mer volum
Båtene blir stadig bredere. Det gjør også nye Sun Odyssey. I forhold til Sun Odyssey 449 har den lagt seg ut med fem centimeter på maksimal bredde, men bredden er holdt hele veien akter, og nyheten har også mer volum i baugen. Slik som nye Oceanis 50 fra Beneteau, har den nye 44-foteren fra Jeanneau også en knekk i skroget fremme ved baugen. Det gjør skroget smalt i vannlinjen, men bred der køyene er plassert.
Høyere sikkerhet
Utviklerne hos Jeanneau er flinke til å klekke ut nye ideer. Dekket senkes akter, og det gjør det mulig å gå rundt rormanen og inn i cockpiten uten å måtte tråkke over noen kant.
Vantene er delt, også for å gjøre passasjen enklere, og fotlisten er høy. Også cockpitkarmene skal være høye, noe som gir bedre beskyttelse.
Jeanneau har valgt å beholde vinsjene på hyttedekk, noe jeg mener er den beste løsningen for havseilas. Det gjør det mulig å ta et rev i seilet beskyttet under sprayhood.
Trenden i dag er å flytte alle vinsjer bak til rormannen, som er bra for soloseiling i rolig sjø.
Benkene i cockpiten har L-form, og det er et stort bord i midten. Cockpitkarmene kan vinkles ned, slik at benkene blir store solsenger.
Bommen er festet lavere på masten i forkant. Det gir et større seilareal, smat gjør det enklere å pakke seilet på bommen.
Byssa frem
Produsentene blir aldri enig om byssa skal være langsgående, eller L-formet akter. Sun Odyssey har hatt den konservative løsningen de siste årene, men det kan det bli slutt på. Nyheten før en løsning på babord side vis a vis salongen. Det nye er at denne får en U-form som er mulig å grunn av det brede skroget. Skikkelig kartbord er også å finne. Det er dobbelt dør frem til eierlugaren forut. Badet foran er trukket litt tilbake, og tar av plassen til byssa.
Innredningen blir lysere. Hovedskottet er hvitt. Det er også to store skrogvinduer ved salongen.
Sun Odyssey 440 vil bli vast frem i Cannes i september.
| Sun Odyssey 440 | Sun Odyssey 449 |
Lengde | 13,39 meter | 13.76 m |
Bredde | 4,29 m | 4.24 m |
Dybde | 2,2 meter | 2,2 meter |
Motor | Yanmar 45 Hp | Yanmar 57 hp |
Lugarer | 2/3 | 2/4 |
Diesel | 200 l | 200 l |
Vann | 300 l | 330 l |
Seilareal | 90,3 kvm | 104 kvm |