RASK: JPK 45 FC er laget for å spise nautiske mil på havet.
MAT: Byssa er langsgående og er innholdsrik.
LUGARER: Det er mye volum i lugarene akter takket være et bredt skrog.

Den nye generasjonen langturbåter

JPK er kjent for regattabåter. Her er båten som er bygget for å krysse store hav raskt og trygt.

Publisert Sist oppdatert
KRYSS: JPK 45 har karbonmast og en dyp svingkjøl. Stor bredde, samt knekkspant gir høy stabilitet.

Stor salong

JPK er kjent for bra støpearbeid, men finish og stil under dekk har ligget på en enkelt nivå. På 45-foteren har det fått et løft, men allikevel gir båten et inntrykk av å være bygget på vektbesparende vis, både på godt og vondt.

Kjølkassen til svingkjølen tar opp volum i salongen, men fordi hele cockpitdørken er hevet, så er den mindre dominerende enn hva vi har sett på andre båter.

Det er mye lys og utsikt fra salongen. Byssa er langsgående med kartbordet i bakkant. Den utstilte båten har to akterlugarer.

Forpiggen er stor. Her er det også en slags forgang til eierlugaren med hyller og skap, en løsning vi kun har sett på Beneteau Oceanis Yacht 62.

Løsningen gjør at det kun er to bad i båten som er utstilt.

Ikke enestående

Django 12.70 er en båt bygget på samme ideer som JPK 45. Django 12.70 er nominert til Årets Båt i Europa, og ble testseilt i La Rochelle i forrige uke. Du finner en rapport og video fra testseilingen her. 

 

 

 

 

 

SALONG: Dørken er hevet i salongen. Store vinduer gir godt utsyn. Kassen til svingkjølen tar plass.
BAD: Båten har kun ett bad og dette er ikke imponerende stort. Et ekstra bad kunne fått plass forut i stede for ekstra køyeplass.
VINSJER: Alle vinsjer er plassert inn mot midten av cockpiten.
LANGTUR: Django 12.70
DUK: Riggen er tilpasset langtur. Den har kutterstag, og muligheter til større medvindseil på baugspryd.