Lettværsstart fra Kapp Verde
GUYOT Environment med en tidlig ledelse på Ocean Race 1. etappe.
På veien til Cape Town måtte de fem IMOCA båtene gjennom en runde før de kunne legge ut på den cirka 4000 nautiske mil lange etappen som deltakerne regner med å gjennomføre på to uker.
Det var Robert Stanks GUYOT-environment - Team Europe og Charlie Enrights 11th Hour Racing Team kom over startlinjen med best fart, like foran Biotherm og Holcim-PRB, med Team Malizia sist over linjen.
GUYOT-Environment ledet rundt det første merket fulgt av Holcimb-PRB. Robert Stanjek og hans mannskap viste god båthandling og ledet flåten ut på havet.
Holcim-PRB tar ledelsen
Kort tid senere var imidlertid Holcim-PRB med 11th Hour Racing Team til lo og i bedre vind som hadde takk over ledelsen. GUYOT environnement, Biotherm og Team Malizia lå på de neste plassene, men feltet er godt samlet og man må regne med at rekkefølgen vil endre seg mange ganger i løpet av de neste 243 timene.
Vinden i startområdet var 7-10 knop fra nordøst, men er spådd å avta over natten, langt unna 25 knops bygene som har dominert Kapp Verde de siste dagene.
Den svake vinden betyr at det blir taktisk vanskelig løp de første dagene.Det vil bestemme hvor langt sør de skal posisjonere seg fremfor å velge en mer vestlig rute.
Doldrums større enn vanlig
- Det er en stor utfordring. Vi må håndtere vindskyggen fra øyene, noe som betyr at vi må komme oss sørover. Normalt ville det være tryggere å være lenger vest, sier Sebastien Simon, som slutter seg til GUYOT for denne etappen. – Doldrums er for øyeblikket større enn vanlig. Vi er ikke sikre på hvor vi skal krysse ennå. Det blir garantert skiftende og interessant, sier han
For vinneren av åpningsetappen, Team Holcim-PRB, vil forholdene være vesentlig annerledes enn den friske vinden fra 1. etappe.
- Jeg er sikker på at vi vil se de forskjellige egenskapene til båtene og seilerne også, sa skipper Kevin Escoffier. - Men tankegangen for oss er den samme - å presse hardt, alltid!!