Utfordringer mellom steinene
Kaupangleden ble en champagneseilas i Vestfoldskjærgården, men det ble tøff jobbing for vinnerlåtene.
– Veldig artig regatta, og noe helt annet enn hva vi har seilt før. Det ble 80 prosent skjærgårdsnavigasjon og 20 prosent taktikk, skriver Sigmund Hertzberg på Facebook-siden til sin båt «Hyrrokkin». Seieren i Kaupangleden ble Tim Sanberg og Hertzberg tredje seier på rad i Sun Fast 3300.
Ett intens døgn
Kaupangleden startet fra Larvik på fredag og hadde rundingsmerker utenfor seilforeningen i Sandefjord og i Tønsberg. Fra Tønsberg ble det nattseilas forbi Færder og ned til Jomfruland, og deretter korteste vei til Stavern, og inn i mål i Viksfjorden.
Det var lette vinder og mange skift, og til slutt også kraftig motstrøm. For noen ble det mange seilskift.
Den raskeste båten rundt den 90 nm lange banen ble X-41 OD «Sail Logic» med Morten Christensen og Mari Sveen. De brukte 20 timer og 34 minutter, men ble slått av «Hyrrokkin» med seks minutter på korrigert tid.
Korteste vei
– Vi seilte for første gang gjennom Årøysund, og med spinnaker, forteller Dag Rune Wiksten i J/92 «Jolla». Han hadde med seg Bjarte Løchen. Wiksten bidro til hjemmeseier for Larvik Seilforening i den minste klassen, en klasse hvor det deltok tre J/92.
– Vi ble forbiseilt av Halvor Schøyen i Vrengensundet hvor vi seilte i leden, mens Schøyen tok en snarvei. Deretter fulgte vi ham gjennom grunne Årøysund hvor det gjelder å velge riktig spor for å ikke grunnstøtte, forteller gutte i «Jolla». Schøyen med sin X-332 ble til slutt nummer tre.
– Det var fra Tristein til Jomfruland vi vant regattaen, og det var fordi vi seilte nærmere land enn våre konkurrenter og fikk nordavinden først. «Jolla» ble andre båt i mål, og ble forbiseilt av «Sail Logic» på kryssen opp mot mål.
Det var flere snarveier å ta under veis. Alle de tre klassevinnerne valgte å seile på innsiden av Rakke.
Endelig på topp
Brødrene Knudsen i First 34.7 «Lethe» kunne endelig ta førsteplassen, etter å ha nesten klart det i mange regattaer i år. «Lethe» vant den mellomste klassen, og vant suverent, over en og en halv time på korrigert tid over sølvvinneren. «Lethe» hadde også regattaens beste korrigerte tid og vant med 10 minutter over vinneren i den minste klasen, og 20 minutter over vinneren i den store klassen.
– Det ble mye seilskift, med stadig skifte mellom asymmetrisk spinnaker og Code 0. Riggen var trimmet riktig etter forholdene, og da får vi farlig høyde på kryss, avslører brødrene fra Moss.