Test fra arkivet: Knarr Variant

RESTAURERT: Knarr Variant etter å ha vært gjennom Martin Kamperhaugs tryllekunstner.

Knarren som ikke er Knarr

Knarr Variant hadde en treknarr som utgangspunkt, men vokste i størrelse, og ble ikke godkjent av klasseklubben. Nå er det et miljø der båten ble skapt, på Singlefjorden. 

Publisert Sist oppdatert

Denne uken har vi funnet frem en test helt tilbake fra 1974 av Knarr Variant, båten som nå er blitt hyggeklassen i Sarpsborg Seilforening, takket være Martin Kamperhaug. Båten ble på 70-tallet bygget på verftet der Martin i dag restaurerer båter på Grimsøy. Noen av båtene er blitt rene smykker. 

Testen er hentet fra Seilsport nummer 4-1974, skrevet av Wah Saah, og publisert over to sider. 

TEST: Knarr variant ble testet i Seilsport i 1974.

Erling Kristofersen var en av Norges dyktigste konstruktører. I likhet med Colin Archer tegnet han trygge, sikre og fremfor alt vakre båter. Som skaper av Oslojollen slo han også gjennom som bygger av rimelige farkoster. Under krigen tegnet Kristofersen en 22 kvm lestebåt som fikk navnet Knarr. Lesteprinsippet som var noe helt nytt, gjorde båtbyggingen enklere og billigere og da knarren også var en meget pen båt ble den straks svært populær.

Frem til 1966 ble det bare i Norge registrert 123 knarrer og i tillegg ble det fra verftet i Grimsøykilen eksportert mange bater til Sverige, Danmark og USA. I alt er det bygget nærmere 400 treknarrer i verden. Men etter hvert ble trebåtene for dyre og da plastbåtene kom, stanset nybyggingen opp. Knarren var på vei ut.

Men knarrens forkjemper i Norge, konsul Einar Iversen, ville ikke la det skje sånn uten videre. Med den gamle treknarren, 0 N 7, som mal skapte han en ny båt i glassfiberarmert polyester. Under det pretensiøse navn «Knarr de Luxe» ble denne presentert på Sjølyst i 1973. Nå var båten ikke identisk med den gamle knarren. Fribordet ble gjort høyere og som følge av det ble plassen bedre og innredningen annerledes. Dessuten fikk den en ny og større rigg.

KNARR: Orginalen lever fremdeles, og her konkurrer plastbåter bygget i Danmark mot de klassiske bygget i tre.

 

De luxe blir variant

Einar Iversen. som da var 75 år, hadde drevet sitt verft nærmest som hobby. Han fant nå tiden inne til å selge og et nytt interessentskap overtok båtbyggeriet med alle rettigheter til knarren. Det nye selskap «Grimsenkilen Boatyard Ltd. A/S» med disponent Aall som daglig leder, gikk videre med Knarr de Luxe. Skroget og eksteriøret ble beholdt, men innredningen ble forbedret, cockpiten ble gjort mer hyggelig og den fikk nytt pantry. Den nye båten ble presentert på båtutstillingen i vår under navnet KNARR VARIANT.

Utover sommeren ble båten oftere og oftere å se på fjorden. og vi mente at nå var tiden inne til å se nærmere på plastknarren. Så mandag 12. august dro Seilsport ned til Sarpsborg for å prøveseile den på Singlefjorden. Men la oss først se litt på selve båten.

Den er 9,6 m lang over alt, 6,9 m i vannlinjen og 2,2 m bred. Båten stikker 1,4 m dypt og har en totalvekt på 2300 kg hvorav 1200 kg er i blykjølen. Med storseil og kryssfokk er seilarealet på 29 kvm, og i tillegg kan mao få spinnaker og genoa. Knarr Variant har såkalt 7/8 rigg. Den har rullerev og seilene er sydd av seilmaker Ludvig Hærø. Mast og bom er i aluminium og leveres av Seiden. Riggen har dobbelte undervant.

FIX: To Knarr Variant inne på verftet for å få ny glans.
SLITEN: En restaueringsklar Knarr Variant utenfor verftet der den en gang ble skapt.

 

Fire køyer

Ombord er det romslig med 4 faste køyer på 195 cm, separat toilettrom, garderobeskap, salong, forpigg og masse stuveplass under køyer og dekk og dessuten i hekken. Av detaljene var det særlig pantryet vi la merke til. To store pantryvogner er montert på skinner og skyves lett frem og parkeres der man måtte ønske del Om dagen kan de skjules i stikkøyene, om natten trekkes de frem og kan da benyttes som nattbord.

I den ene vognen finner vi kokeapparatet og i den andre oppvaskkum, dessuten skap og skuffer. Arrangementet gir fleksibilitet og plassbesparelse slik at båten blir like romslig som en stor havseiler. Spisebordet er flyttbart og kan også. Plasseres i cockpiten. Ianredningen er i teak og tekstilene i skotskrutet mønster. Ellers likte vi særlig godt vinduene som har en spesiell design og gir godt lys.

Motoren er plassert under cockpiten og er en 7 HK Vire bensinmotor som gir båten ca. 8 knops fart. Men vi var kommet for å seile, så la oss rigge opp og dra ut på fjorden.

SAMLING: Knarr variant er i dag hyggeklassen i Sarpsborg Seilforening

 

Drømmeføre

Det blåste en stø sønnavind på 5-7 sek/m, det rene drømmeføre for en test. Vi krysset utover mot Sækken og fikk et godt inntrykk av bidevindsegenskapene. Båten gjør god fart og seiler endel forere enn treknarren. Den virket noe lo-gjerrig, men det er nok bare en trimmingssak. Løygangen midt i cockpiten hjalp noe og antagelig bør masten settes lenger frem som det også er mulighet for. Knarr Variant er ikke særlig stiv og skal antagelig seiles med litt krenging.

Det er mye fribord å gå på og båten går tørt og nydelig i sjøene.

Som alle langkjølte båter er den noe sen i bautene, men til gjengjeld er den desto støere pa slør og lens. Særlig sløreegenskapene er overbevisende, den seiler både fort og steady. Totalt sett er båten lett å seile og riggen virker harmonisk og effektiv. Vi tror verftet bar gjort rett i å satse på en moderne rigg, og ikke bare kopiere treknarrens gammeldagse seil. Båten vi lånte var utstyrt med 12 mm skjøter, mens blokkene bare var dimensjonert for 10 mm. Dette bør rettes på samtidig som kryssholtene til å feste fokkeskjøtene med bør skiftes ut med clam cleats (taubitere).

Vi skulle tro at Knarr Variant vil appellere særlig til eldre seilere og andre som Ønsker en trygg og solid båt. Regattamessig bør den også kunne komme sterkt, selv om den ikke kan seile i klasse med de gamle knarrene. Men den kan stå på egne ben. Det er allerede bygget 20 båter hvorav 15 er solgt i Norge. Dessuten er det fullt ferdige klassevedtekter og 4 båter deltok i årets Færderseilas. Til vinteren har man et produksjonsprogram på 25 nye båter og med bestillinger både fra Norge, Sverige og Danmark er det ikke lenge før vi får se Varianten i våre baneseilaser også.

Sjekk ut vårt testarkiv

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv

 

Halv- og helfabrikat

Båten kan fåes som halvfabrikata for 48 000 kroner, og standard seilklar koster den 75 500 kroner. Komplett med alt ekstrautstyr, motor, genoa, spinnaker med utstyr, sprayhood. pulpit. manntau, toilett, kjøleskap, lysopplegg etc. er prisen kr. 94 000,-. Båten leveres med hvitt skrog og lys grått dekk, men kan også fåes i farver.

Som kjent har verftets danske lisensbygger, Børresen i Veijle, også startet produksjon av Knar i plast. Men denne båten er lagt opp til å være lik den gamle trebåten og blir da mindre og våtere enn Knarr variant. Børresens Knarr er dessuten like dyr fordi den er overdimensjonert i skroget for å måle inn med treknarrene.

Knarrklubben har likevel gått inn for Børresens utgave, men objektivt sett er vel dette for å holde liv i den gamle klassen og holde prisene på trebåtene. Vi må nok se i øynene at den gamle knarren vil forsvinne fra våre regattabaner uansett og alt tatt i betraktning er vel den norske Knarr Variant det beste alternativ av de to.