Boom i båtmarkedet, sier Frostad
Sjefen i Navico slår fast at båtmarkedet, både for seil og motor står overfor en gigantisk opptur
dSeilsporten har krympet, men er i ferd med å snu, sier Frostad som var deltaker i webinaret NSF arrangerte i forbindelse med årsmøtet i helgen. Navico har åtte personer som driver med forskning og analyse av markedet, og disse har utarbeidet materiale som viser at båtlivet formelig har eksplodert i 2020. Han referer særlig til motorbåter, men fra og mer i 2021 vil dette også gjelde seilbåtmarkedet. Frostad viser til at flere verft nå har fulle ordrebøker frem til ut 2022. Dette vet han med sikkerhet ettersom Navico/Brookes & Gatehouse leverer komplette elektronikkpakker til flere av dem.
Ta ikke bort seilsportens kompleksitet
Han er derfor optimistisk på vegne av seilerne, men han er opptatt av at man tar vare på og dyrker seilsportens egenart, og at sportens kompleksitet i seg selv er en spore til større deltakelse i regatta.
Forbedrede elektronikkpakker
B&G som er verdensledende leverandør av elektronikk til seilbåter leverer nå komplette løsninger til flere av America's Cup og SailGP teamene. Disse inneholder også kommunikasjonsløsninger og komplette opplegg for regatta-arrangøren. For eksempel forteller Frostad at B&G leverer systemer som gjør at tilskuerbåtene uansett hvilke merke de har på sine instrumenter ombord, nå kan laste ned informasjon fra regattaledelsen med banevalg og nedtelling til start. Arrangør-programmene er enda ikke allment tilgjengelig, med Frostad forsikrer om at disse vii være på markedet, også i mindre skala for vanlige seilforeninger, i løpet av kort tid. Selv om det innebærer investeringer vil teknologien gjøre det mulig å redusere antall funksjonærer og andre kostnader, sier Frostad.
Frostad har satt opp noen punkter han mener er viktig for å sikre veksten i interessen for seiling, men han er optimistisk og mener forutsetningene for vekst i sporten nå er større enn på lang tid.