Glem å bruk båten, om du ikke bor i Norden
Koronakrisen setter begrensninger her hjemme, men det er ingen ting mot hva seilere ellers i Europa opplever.
Vi i SEILmagasinet holder kontakter med seiljournalister rundt om i Europa, og det meldes om tøffe tiltak og streng kontroll.
Holder seg innendørs
De fleste journalister har nok å gjøre, og de aller fleste jobber hjemmefra. Det er verre for fotografer. I Frankrike er trykkeriet stengt, så Voiles et Voiliers får ikke gitt sitt magasin. Redaktør Lïoc Madeline forteller at det er umulig å seile. Havner er stengt. Det er til og med ikke tillatt å spasere på stranden. Befolkningen er oppfordret om å holde seg hjemme, og bare gå ut for det aller viktigste, og ikke bevege seg mer enn en kilometer fra hjemmet.
Det er nesten like strengt i Spania hvor alle havner er stengt, men åpen for viktig vedlikehold. Spanjoler får bot om de drar ut å seiler.
Seiling er også forbudt i Italia, i hvert fall frem til 18. april. Du kan heller ikke ta deg en joggetur, men mange gjør det allikevel. All seiling har opphørt i Østerrike også, og her må man nå bruke masker for å gå i butikken å handle. I England er det heller ikke noe snakk om å bruke båten.
Enklere i nord
I Nederland er det tillatt å seile, men det er en utfordring å få båten på vannet. Alle fasiliteter er stengt. I Tyskland er det ulike regler for ulike deler av landet. Det er lov å seile i nord, men praktisk umulig da havner og marinaer er stengt og låst. Men håndverkere kan oppsøke marinaene for vedlikeholdsoppgaver.
Situasjonen i Danmark kan sammenlignes med i Norge. Noen marinaer har utsatt sjøsettingen, men det er høy aktivitet med vårpuss. Det er lov å seile. I Finland har ikke seilsesongen startet, selv om det har vært en isfri vinter.
I Sverige er det seiltrening i gang i Göteborg, og SweBoat har tro på at båtlivet vil eksplodere i sommer, fordi folk vil feriere hjemme.
Tøft for bransjen
Alle reportere om tøffe dager, og selv i Sverige, hvor det meste ruller, så har salget stoppet. Særlig bilbransjen merker det. Om blader ikke blir trykket, så frykter noen at alle går over til å lese om seiling på nett. Det stilles spørsmål om bladenes fremtid etter krisen.