– Noe alvorlig er på gang
Otto Backe lå trygt i havn på Sardina da uværet herjet Middelhavet i forrige uke. Han frykter vi vil oppleve slike stormer flere ganger.
–Vi har ligget mest for ankers, men da uværet kom 22. August, lå vi godt beskyttet i en havn nordøst på Sardinia på grunn av mannmkapsbytte. Det var meldt mistralvind, som kan komme opp i 35 knop fra nordvest, forteller Backe som er i Norge i forbindelse med Båter i Sjøen. Backe seiler X5.5 «10»
Helt uventet
– Jeg våknet av at båten krengte mye. Det regnet voldsomt, og det lynte kraftig. Ikke lenge etter ble det helt blikkstille, før vinden returnerte fra nord. Den var glovarm, og i løpet av sekunder ble dekket tørt, forteller Backe. Han forteller om unormale værforhold i Middelhavet denne sommeren, men vanntemperaturer opp mot 30 grader.
– Været som kom var helt uventet, og var ikke meldt. Faktisk er det vært lite som har stemt med værprognosene denne sommeren. Meteorologene må nok utvikle nye analyseverktøy for de høye temperaturene vi har hatt i sommer, mener Backe. Han mener at det kraftige uværet henger sammen økt vanntemperatur.
Kunne vært verre
Det var mange båter som ble knust av uværet som var kraftigst midt på Korsika, lengre nord enn der Otto Backe befant seg. Uværet gjorde størst skade i Girolatabukten. Her ble det målt vind over 100 knop, eller 50 m/s.
– Den meldte mistralvinden gjorde nok at mange båter søkte havn på østsiden av øyene, og det reduserte nok skadeomfanget, mener X-Yachts importøren. Han mener at skadene hadde blitt verre om uværet hadde kommet lenger syd hvor tettheten av båter er større.
Fantastisk havn
– Vi lå ankret i Girolatabukten like før hendelsen. Det er et fantastisk sted, og minner om Karibia, forteller Backe. Girolatabukten er uten veiforbindelse, og det vil skape utfordringer for opprydningen etter uværet.
Slått ned av stormen
– En dansk X4.9 var lengre nord, og ble overrasket av været. De var ute i åpen sjø og målte 80 knop på vindmåleren, forteller Backe. De gikk for motor, men vindfanget til riggen var nok til å lå båten ned.
– 49-foteren hadde en påhenget på rekka på hekken, og den forsvant under vann, forteller Backe. Båten må ha krengt nær 80 grader.
– I slikt vær er det tryggere å være ute til havns en ved lo kyst, mener Backe.