Byen hvor alle seiler
La Rochelle har havneplass for 5000 båter, og nesten alle har mast.
Juryen i Årets Båt i Europa må seile slalåm mellom alle gruppene av seilere som er ute å trener, eller seiler regatta utenfor den historiske byen på vestkysten av Frankrike. Øyene Ile de Ré og Ile d’Oléron danner en beskyttet bukt i værharde Biscaya. I slutten av september har enda ikke sommeren sluppet taket, og barna holder aktiviteten helt ut mot slutten av november. På ukedagene er det barn som seiler joller i forbindelse med sport på skolen, og i helgene er det en kø ut fra havna mot åpen sjø. Alle skal seile.
Miljøbevisste
Veier i La Rochelle er gjort smalere for å få plass til sykkelfelt, og de brukes. Tyskerne er imponert over alle de elektriske bilene, men alt jeg kan se er at det er flere enn i fjor.
Rett ved siden av seilskolen i Minimes, omgitt av tusener av båter har sportsutstyrsprodusenten Declathon satt om et utviklingssenter for seiling og rett foran inngangsdøren er det ladeplass for elbiler. Det gir et heldig signal.
Trimaranprodusenten Neel har fabrikken midt i byen, og hevder de er blitt verftet som ligger i tet i miljøvennlig fremstilling av båter. Dette er noe de unge ansatte på verftet har dyttet frem.
Bare seil
På utstillingen Grand Pavois er det en mengde motorbåter, nesten like mange som seilbåter, men de er ikke for La Rochelle. Her er det seil som gjelder. Det som er av motorbåter er RIBer som følgebåter til seiltreningen.
La Rochelle er en kul og dynamisk by. Restaurantene er stappfulle, mye takket være byens tekniske universitet beliggende mellom sentrum og des Minimes en landtunge med en strand mot syd og den enorme havna til nord.
Byen har blitt ett trekkplaster for Franskmenn fra Paris og innlandet. Det tar under tre timer med tog fra paris sentrum til byen med lynraskt tog.
Ile de Ré er en øy som tiltrekker seg enormt med turister om sommeren, en øy hvor man sykler mellom strender og restauranter, om man ikke seiler.