Klart for Årets Båt-testing i Frankrike
Åtte spennende nyheter venter på Årets Båt i Europa-juryen i La Rochelle.
Fem enskrogsbåter og tre flerskrogsbåter skal seiles. To av båtene kommer hele veien fra Skandinavia. I år blir de nominerte båtene fordelt i seks kategorier. Nytt i år er at flerskrogsbåtene blir delt i to, en for turkatamaran, og en for raske katamaraner. I La Rochelle vil det bli båter fra fem av kategoriene.
Bra testforhold Testseilingen vil foregå i dagene før båtmessen Grand Pavois, en utstilling kjent for interessante seilbåter. Farvannet utenfor La Rochelle kan også by på gode seilforhold, hvor været ofte skifter i løpet av testperioden. Det gjør at vi får seilt båtene under svært varierende forhold.
Båter vi skal seile
KUNDETILPASSET: Danske Nordship er kjent for velseilende dekkshusbåter som i stor grad kan møte kundens ønsker. Nye 500 bygger på verftets ideer og har som sine søstre hevet salong. 50-foteren får et bredere skrog med mer volum, men båten vil kun ha ett ratt og ett ror.
IDEELL: Dufour 37 kan leveres med tre komfortable lugarer, men det er nok cockpiten som gir det «lille ekstra». Det som ser ut som et digert skrogvindu kun er et designelement. Her har du grill på hekken, en løsning som verftet først lanserte. Den 10 meter lange modellen er egentlig bare 34 fot.
SVENSK: Linjett er en litt ukjent perle for mange nordmenn. De er kjent for velseilende, konservative kvalitetsbåter. Den nye 39 foteren har fått mer moderne skrogform, men stilen og kvaliteten er typisk Linjett. Verftet transporterer båten helt ned til La Rochelle for at vi skal få teste den.
.
FRANSK: Fountaine Pajot Aura 51 får en interessant flybridge med en sittegruppe, mens styreplassen er mer tradisjonell. Løsningen gjør at bommen kommer lavere. Hele flybridgen kan tapetseres med solcellepaneler. Katamaranen kan leveres med fire til seks lugarer, og alle har eget bad.
Jean-Marie LIOT
ÅPEN: Nautitech 44 Open fyller rommet mellom 40 og 46, og er også designet av Marc Lombard. Nautitech har to styreposisjoner flyttet bak på hvert skrog. Det gjør det muligheter med lavere bom og lavere tyngdepunkt.
.
RASK: First 36 fra Beneteau er utviklet av Seascape-gjengen og konstruert av Sam Manuard. Den er mye lettere og mer avansert bygget enn tidligere First-modeller. Båten seilte svært bra i tysk sammenligningstest, men må også prestere med målebrev for å vinne regattaer.
SCOW: Ace 30 kan beskrives som en krympet, moderne Class 40. Det er en 30-foter utviklet for IRC, med voluminøs baug. Båten ble ferdig til Spi Ouest, hvor den ikke klarte å markere seg. Båten veier bare 2,7 tonn og er bygget i miljøvennlig epoksy med karbonforsterkninger.
BILLIG: Astus er kjent for enkle og prisgunstige trimaraner. Etter at Nye 22-foteren, designet av VPLP, har soveplass til fire, og veier bare 650 kg. Astus 22.5 har et seilareal på 53 kvm på slør, så vil den flytte seg raskt. Lav vekt gjør den egnet for bilhenger, og med innskyvbare sideskrog vil heller ikke bredden skape noe problem.
.