KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.

Feirer 40 år, og starter søndag

81 båter deltar i Mini Transat fordelt på to klasser.

Publisert Sist oppdatert
ROOKIE: Clarisse Cremer er typisk MiniTransat-seiler. Andelen jenter vokser, og det er flere unge franske seilere. Hun seiler en ny Pogo3 i Serie-klassen.

Mini Transat er tilbake i La Rochelle hvor havnen har vært full av små havseilere på 22 fot, klare for å krysse Atlanterhavet.

Regattaen går over to etapper hvor første er til Las Palmas på Grand Canaria, og andre videre til Martinique i Karibia.

Det seiles to klasser, Proto hvor mye er lov, og Serie, hvor det kun er tillatt å seile med godkjente produksjonsbåter som det skal være bygget minst 10 stykk av. Mens Proto-klassen har vippekjøler og karbonmaster, er det strenge regler i Serie-klassen for å holde prisen nede. Ikke noe karbon, polyesterseil og faste kjøler.

Enorm rekruttering

Av de 81 seilerne er det første gang for 61 av deltagerne. Kun 15 har deltatt før. De fleste seilerne er franske, men det ser deltagere fra 11 ulike nasjoner. De fleste er franske, men det er også en del fra Tyskland, Italia og Spania også, men ingen fra Skandinavia.

I 2009 deltok en nordmann i Mini Transat. LES: Staale Jordan i mål.

Det er 10 jenter som deltar, hvor Clarisse Cremer har maktet å nå ut til et stort publikum med sin satsning via blogg og videoer.

Yngste deltager er 20 år, og eldste er 62 år.

Det er syv flere båter med denne gangen, enn for to år siden, flere franske, men færre utlendinger. Alderspranget har økt i begge ender, og antall jenter er opp fra fire til 10.

Utviking i Proto

Det er i Proto-klassen hvor utviklingen skjer, men båtene har blitt så kostbare at det deltar bare 25 i denne klassen, hvor bare 4-5 er moderne. Resten er eldre båter som ikke har en sjanse, men som gir en billig inngangsbillett til regattaen.

Det er nå tillatt med foiler i proto-klassen, men få har våget. Det er butt baug som gjelder. Etter at David Raison vant med #747 «Team Work» i 2011 har det vært denne formen som gjelder.

LES: Vant med ny baug

David Raison har også tegnet båten til Ian Lipinski som er storfavoritt. Hans båt deltok også for to år siden, men måtte bryte etter mastebrekk. Da ledet den klart.

Quentin Vlamynck seiler med den mest ekstreme båten som både har vingseil og foiler, men den har ikke vært rask nok. «Arkema 3» skal være 100 kilo for tung. Båten skal ha kostet over 4 millioner kroner å bygge, og har vært dyrere enn en Class 40.

LES: Denne er revolusjonerende på mange måter.

Tyske Joerg Riechers seiler den nyeste båten. Han har vært på havet før, og seilt Barcelona World Race i 2014/2015. Riechers fant ut at tiden var for knapp for å bygge opp erfaring med foiler, og droppet dette.

Andrea Fornaro fra Italia bør også gjøre det bra. Også han seiler en splitter ny  Bertrand-design, men ikke like butt baug som tyskeren. 

Simon Koster fra Sveits er også en å følge i Proto-klassen. Han har bygget sin egen båt som han fikk for liten tid med før regattaen for to år siden. Denne båten har også foiler.

En gjenganger på de nye båtene er at masten har færre salingshorn, som oftest bare ett sett, for å spare vekt. Alle båtene har også fiber i vantene.

LES: Nå skal MiniTransat-båtene fly. 

Pogo 3 er raskest

Det er i klassen for seriebygde båter hvor det er størst vekst, og resultater har vist at disse båtene holder følge med Protoene under mange forhold.

Årsaken til det er at disse seilerne mekker mindre, og får seile mer. For to år siden var Ofcet Mini suveren. Pogo3-seilerne hadde hatt for liten tid å optimalisere. Nå har verftet kjørt samlinger, og fått skikkelig fart på disse båtene. Pogo3 har vært helt overlegne så langt i sesongen. Mye tyder på at det blir en Pogo3, eller Ofcet som ender på topp.

SEILmagasinet testet pogo3 i 2015. Les: Klar for havet i 21 fot. 

Tuneup race

En uke før start var det regatta med båtene hvor seilerne fikk ha med seg sponsorer, venner eller familie. SEILmagasinet var i samme farvann for å teste båter i samme lette vinden.

I Protoklassen vant Erwan Le Mené med en Lombard-design fra 2011 foran Charlotte Méry med en Bertrand-design fra samme år.

I Serie-Klassen vant Ambrogio Beccaria i en Pogo2 fra 2004, mens Guillaume Combescure kom på andre i en ny Pogo.

40 års utvikling

I La Rochelle var det vist frem Minien som vant for 40 årsiden, for 20 år siden, ved siden av en 2016-modell. MiniTransat-klassen har vært laboratorium for det meste som har hent innen seilbåtdesign de siste 40 år. Vannballast, asymmetriske spinnakere, vippekjøl og nå foiler og vingmast.

Feltet blir fulgt av fem rasle følgebåter, bla en RM 1370 og en TS42, en lynrask katamaran.

 

Vinneren av regattaen i 2011 er bygget om med foiler, men skal ikke seile regattaen. Se video av SAEir seile med skroget over vann. 

 

 

 

LA ROCEHELLE: Miniene har fått hedersplass i seilbyen. Her ligger også følgebåtene.
FAVORITT: David Raison tegner de raskeste båtene, og Ian Lipinski har seilt raskest i år.
KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.
EKSTREM: Joerg Riechers har samme bredde i nesten hele skroglengden. Når den krenger blir den våte flaten minimal, og skrogformen fungerer som en katamaran.
RASK: Pogo3 har vært raskest denne sesongen.
40ÅR: Denne båten vant for 40 år siden.