Etter lynnedslaget
LAS PRIMAS-saken ikke helt løst
Lene og Cecilie Hammersland er hjemme igjen og smiler. Deres "prinsesse" ligger fortsatt i Caley Marina i Skottland.
HJEMME IGJEN. Kusinene Lene og Cecilie Hammersland måtte brått avslutte sin langtur på grunn av lynnedslag i båten mens de seilte på Loch Ness i Skottland sammen med sine brødre i sommer. Jentene har nå sklidd inn i arbeidshverdagen og har - til tross for den dramatiske hendelsen - bare gode minner etter turen til og fra Karibia. De er i perlehumør og er som vanlig positive og smilende, selv om den klokkestyrte tilværelsen i faste rammer på land av og til føles litt trang.
ETTERTRAKTET SKIPPER. - Jeg stupte med en gang inn i jobben som politiadvokat; overgangen har gått utrolig fort. Jeg ble rett og slett slukt av den nye virkeligheten med spennende saker å håndtere, sier Lene. - Jeg utelukker ikke å dra på langtur igjen, men det blir nok lenge til neste gang, innrømmer hun. Hun er blitt kontaktet av folk som trenger å få transportert båter over lengre strekninger.
- Slike oppdrag kan være aktuelle, sier Lene.
Også Cecilie har kommet på plass i sin regnskapsjobb:
- Jeg savner mer enn Lene den deilige tilværelsen under seil uten stress og kunne gjerne tenke meg å komme meg ut og seile igjen. Så mer eller mindre lange turer på kort sikt kan ligge i kortene for begge.
IKKE LØST. Turutsiktene for "prinsessa" deres, LAS PRIMAS, en Beneteau First 40.7, er ikke like konkrete. Båten ligger fortsatt i Caley Marina, like ved Inverness, og jentene venter på en løsning på saken med forsikringsselskapet Pantaenius.
- Vi er litt uenige med Pantenius med hensyn til hva som må gjøres av undersøkelser og reparasjoner på båten. For oss har det bl.a. vært åpenbart fra dag én at riggen måtte undersøkes svært nøye i og med at den har tatt store deler av støyten fra lynnedslaget. Pantaenius har imidlertid stått steilt på at rigg og mast ikke skulle undersøkes noe nærmere. Nå har de omsider snudd på dette, og det er i ferd med å bli foretatt en ultralydundersøkelse av både rigg og ror. Etter det vi har hørt fra andre i båtbransjen vil imidlertid ikke en ultralydundersøkelse være tilstrekkelig, da den kun vil avdekke eventuelle sprekker og ikke svekkelser som følge av varmepåvirkningen - sier skipper Lene Hammersland
Det er enda ikke avgjort om LAS PRIMAS vil repareres eller om forsikringsselskapet vil inngå et forlik. Kusinene Hammersland venter spent på en løsning.
- Vi valgte Pantaenius fordi de har et godt rykte som seriøse aktører. Min far (journ.anm.: soloseileren Arne Hammersland) har alltid vært veldig fornøyd med forsikringsselskapet. Vi håper at også saken vår vil løse seg på en positiv måte, sier skipper Lene.