Skade på foilen til Thomas Ruyants «LinkedOut!»
Må seile resten av Vendee Globe bare med styrbord foil.
Det som nå har hendt med Thomas Ruyant er nesten eksakt det samme som rammet Alex Thomson i den forrige Vendee Globe seilasen. Thomson kjempet mot Armel le Cĺeac´h om førsteplassen i seilasen da styrbord foil traff et flytende objekt i sjøen og ble skadet. Han holdt likevel godt følge med le Cleac´h og selv am avstanden mellom dem ved Kapp Horn var cirka 800 nautiske mil, var det bare 16 timer som skilte båtene i mål, og det var lenge uvisst om Le Cleac´h ville greie å holde ledelsen helt inn.
Thomas Ruyant lå på andreplass, rundt 72 nautiske mil bak ledende Charlie Dalin i «Apivia», da han 0200 UTC idag morges registrerte skade på babord foil. Han måtte stoppe båten i en kort periode for å sjekke skadeomfanget og sier at han nå ikke vil kunne bruke babord foil i resten av seilasen. Ruyant fortalte teamet sitt at han hvilte inne i båten og at han ble vekket av en høy lyd, men ikke noe sjokk for båten. Da han kom på dekk og fikk inspisert båten med lykt, registrerte han imidlertid store sprekker i foilen.
Måtte legge om kursen
Ruyant la om kursen til platt lens for å inspisere skadene ytterligere.
- Jeg var omtrent 120 ° mot vinden, jeg seilte rundt 20 knop da jeg hørte denne høye lyden, rapporterte Ruyant i morges. - Jeg har egentlig ingen forklaring på hendelsen. Da dagslyset kom var jeg i stand til å inspisere folien. Det kommer ikke vann inn og kjølkassen som i seg selv er uskadd. Men selve folien var sprukket flere steder og strukturen er skadet. Jeg venter på at designernes gi meg retningslinjer om hva jeg skal gjøre med den den.
Skuffet, men fortsetter
Selv om han er skuffet og sjokkert, forblir «LinkedOut»-skipperen positiv:
- Jeg er nummer to i Vendée Globe. Siden søndag har det oppstått små problemer som jeg klarte å takle, men det som virkelig toppet ser er denne skaden. Jeg fortsetter seilasen likevel, selv om jeg er litt handikappet med bare en foil. Jeg trøster meg med kunnskapen om at jeg fremdeles har styrbord foil på plass og den er statistisk sett er den viktigste for en jorden rundt seilas der man seiler mest på babords halser. Løpet er fortsatt langt. Jeg fortsetter og vil satse alt , sier Thomas Ruyant.