Lite kaos i «More Chaos»
Brødrene Sundvalls Swan på 56 fot er ikke som andre Swaner Vi har vært om bord.
«More Chaos» er Norges råeste cruiser/racer. Swanen er spesialbygget for en en gang velstående amerikaner. For å spare vekt og for å gjøre båten raskere er skroget vakuum-støpt. Skrogforsterkninger er i kullfiber. Også kjøl og rigg er spesial laget. Båten har en dyp L-kjøl og riggen i kullfiber. Båten ble bygget i 2003. Den kosten 17 millioner kroner å bygge (uten moms).
Under dekk holder båten topp Swan-standard, men innredningen var dekket til og polstret opp klar for regatta. Under en regatta blir mye utstyr dratt opp og ned i båten med fare for å skade den høye finishen.
Båten har bare tre lugarer hvor to av dem er foran masten. Her kan skottene demonteres, slik at det blir ett stor åpent rom for seil og utstyr under regatta. Forpiggen er også for utstyr.
Pengeproblemer
Den tidligere eieren fikk kun glede av båten i to sesonger. Pengeproblemer gjorde at banken tok pant i båten som ble satt på land innendørs. Der stod den inntill Brødrene Sundvall kom over den, og fikk den hjem til Norge for et år siden. Brødrene Sundvall eiet tidligere en Swan 48 med navn «Chaos».
Blir enda raskere
Swanen var meget godt utstyrt. Med båten fulgte det en 40-fots container med stæsj. Brødrene Sundvall ønsker at båten skal holde topp standard og har bestilt noen nye seil. De vil også etter Færederseilasen dra til Sverige for å oppgradere riggen. Rod skal byttes ut med PBO om vil gjøre riggen 70 kilo lettere. Det vil gjøre båten betydelig stivere.
Båten har full 3DL seilgarderobe fra North. På unnavind bruker de mest en assymetrisk spinnaker som går helt til toppen. Den brukes på en ekstra lang spinnaker bom med en tackline til baugen. Når båten jibbes kjøres fronten av spinnakeren ned mot baugen mens spinnaker bommen skifter side.
Alt av elektronikk
For Navigatøren om bord - Kjell Andresen - er «More Chaos» et eldorado. Båten har alt av tenkelig utstyr. Den er bygget for 110 volt som brukes i USA, men systemet er nå bygget om slik at man kan ta 230 volt inn i båten, samt ta ut 230 volt en rekke steder. Av elektronikk om bord er det B&G på det seiltekniske. Også autopiloten er fra B&G. Hjernen i systemet er oppgradert til det nyeste 3000 systemet. Radar og kartplotter er fra Furuno. Det er også en PC fastmontert med skjerm både i cockpiten og ved kartbordet. Også TVen om borde er koblet opp mot PCen. Kjell Andresen kjører SeaPro som navigajonprogram. Han har fått polardiagrammet til båten fra den tidligere eieren og kan dermed sende optimal fart opp til B&G instrumentene slik at rormannen kan se om han seiler like for som båten burde.
I cockpiten står det en SeaBook skjerm fra Probridge med svært god kontrast. Skjermen kan vris 180 grader slik at navigatøren kan jobbe med den uten å forstyrre rormannen.