Batteriene til shorthandedseilerne
Vekt betyr alt i regatta. Nå har også franskmennene oppdaget litium.
På Mets var batteripakken som benyttes om bord i «Macif» og mange av de raske IMOCA-båtene vist frem. Det er det franske firmaet DK innovation som har tatt disse frem, og utviklet en lett batteripakke på 100 Ah.
Batteriene er bygget opp av LiFePo4-kjemi, som er vanlig å bruke i båt. Det er en billigere og tryggere teknologi enn Lithium Ion som brukes i mobiler og bærbare, men har heller ikke samme energitetthet. Med Lithium Ion ville det har vært mulig å spare noen gram.
Ikke veldig imponert
Batteriet på 100 Ah veier 10,8 kilo. Energitetteheten i forhold til vekt er 3,7 ganger høyere enn blybatterier, men sammenlignet med litiiumbatteriet jeg har hatt i fem år i min båt, så er det bare tre kilo lettere, og noe mer kompakt.
Batteriet koster 2128 euro med lavere moms enn i Norge. Det er over 20 000 kroner, nesten tre ganger mer enn hva mitt batteri koster.
Men batteriet kan tynes hardere. Mitt tåler å bli tappet med 150 A, mens den franske utgaven kan tappes med 180 A. Det er mye strøm, men viktig om batteriet skal drive kraftkrevende oppgaver som elektriske vinsjer.
Kommer for fullt
Disse batteriene fikk først plass i MiniTransat-båtene. Her betyr gramt svært mye, men også at batteriene klarer å holde på strømmen, og at de kan utnyttes langt bedre, opp mot 90 prosent. Den franske selskapet sier at batteriene vil betale seg raskt fordi de tåler ti ganger flere ladesykluser enn blybatterier.
Jeg kritiserte Beneteau for å ikke utstyre Figaro 3 med litiumbatterier. Båten har doble dynamoer for raskere lading, men det gir lite nytte for blybaterier.
– Nei. nei, litium er alt for dyrt sa De i 2017. Nå er det lov i klassen, selv om det fremdeles er alt for dyrt i Frankrike.
Les: Litium løser strømproblemer