Luffe 3.6 seiler
Olav Taraldsen fra Bodø er på utkikk etter ny båt, og lukter på siste nytt fra Luffe. Her er Taraldsen rapport fra Danmark
LANGSMAL BÅT: Innvendig virker båten romslig til å være bare 3,16 meter bred. Men for kjøpere som er ute etter bobåt med stort volum er ikke dette båten. Spesielt i salongen kan en se at dette er en smal båt.
Fribordet er relativt høyt sammenlignet med tidligere Luffemodeller. På den måten er det full ståhøyde (1,87m) samtidig som båten har beholdt det lave overbygget som alltid har kjennetegnet disse båtene.
Det er prioritert et stort bad og en stor bysse med masse skapplass. Kjøleboksen er ikke av de største men byssa har to skuffeseksjoner, en på venstresiden av gasskomfyren og en i hjørnet ved vasken..
Masten kommer ned i fremre del av salongbordet. Den er trukket bakover for å gi plass til en noe større fokk. Derfor har Luffe Yachts valgt å plassere takluken foran masten. På den måten kommer det mye lys i en ellers mørk del av båten. Ut over er det en tradisjonell båt under dekk med layout som de fleste båter. Owners cabin er foran og har store skap på begge sider. Akter er det en overaskende stor akterkabin takket være båtens lengde og det relativt høye fribordet.
LUKER: Luka over salongen ligger tett mot luka over forpiggen. Kun hovedskottet skiller
KUNDETILPASSET KJØL: Utseendemessig har båten klassiske trekk men har samtidig noe moderne over seg.
Testbåten hadde en 1,95 meter dyp kjøl med blytorpedo nederst. Luffe kan enkelt justere lengden på kjølbladet i støpeprosessen. Kjøperen kan med det få tilpasset dypgående på båten etter hva en ønsker. Det med spesialtilpasninger gjelder hele båten. Dieseltanken er for eksempel 80 liter i utgangspunktet. De bygger tankene selv og kan dermed endre størrelsen uten at det koster kunden så mye ekstra. Ulempen med å øke tankkapasiteten er at stuerommet blir litt mindre.
INNREDNING: Båten har et stort bad. To vinduer til akterlugaren slipper inn bra med lys.
FÅ KONKURRENTER: Dersom en ser på en slik båt finnes det ikke mange direkte konkurrenter. Luffe har funnet sin egen nisje med langsmale, lettseilte og ikke minst raske båter. Alternativet blir fort å velge noe helt annet.
Konklusjonen er at dette en velbygd båt med god finish og teknisk byggekvalitet. Men så koster det noe mer enn båter fra de store produsentene, spesielt sett i forhold til innvendig plass, Om lag 1,7 mill norske kroner seilklar, men de fleste vil legge på en del tusen til før båten forlater verftet. Men så får kjøperen en håndbygd båt etter egen spesifikasjon. Båten er morsom å seile og gir tilstrekkelig bokomfort for en familie på fire eller en liten vennegjeng på helgetur. Hva mer kan en ønske?