NORGE PÅ LANGS I EN JOLLE
Magne Klann har startet på ett 1000 nm langt eventyr
Det er vinter på Nordkapp, men forholdne er langt bedre enn hva jolleseileren hadde fryktet. Her er fersk rapport.
– Jeg må utnytte den gunstige vindretningen, men vet ikke hvor langt jeg kommer, forteller Klann på telefon til SEILmagasinet, noen timer før start. Han sier at det har snødd over 100 meters høyde, men at det har falt som regn ved sjøen. Det er verken avskrekkende kaldt, eller vindfullt for jolleseileren som skal seile fra Nordkapp til Lindesnes i løpet av mai.
Klann seiler en RS Aero, en jolle som veier bare 30 kg.
Godt med mat
Klann har planer om å overnatte på øde strender, og har mat for fem døgn med seg. Mat og teknisk utstyr er pakket ned i vanntette bagger og en koffert.
– Jeg må nok inn å skaffe mer mat før Tromsø. Jeg vil ikke tyne grensene, forteller Klann. Han har tent på denne turen i Oslofjorden i vinter, og overnattet i godt under 10 minus i ustyret han bruker.
Mange valg
Magne Klann har plukket ut flere hunder strender som er aktuelle steder å overnatte. Han starter fra Skarsvåg på Magerøya, og må seile tre nautiske mil nordvestover før Nordkapp kan rundes. Ut fra Skarsvåg bli det en kort kryss.
– Jeg håper å klare å seile til Ingøya, en distanse på 38 nm, men har Hjelmsøya som ett alternativ om det blir for tøft. Til Hjemsøy er det bare 28 nm. Med fem knop i snitt, så er det seks timer, forteller Klann. Han seiler en krevende jolle som er fysisk utfordrende. Pulsen er på nivå med en rask joggetur når han seiler.
Magne Klann har med seg tracker, og du kan følge han seilas her
Vind fra nordøst
– Det er gode seilforhold, og er heldig. Jeg starter på den tøffeste delen av turen, forklarer Klann på telefon. Det er meldt vind fra øst, fem dager fremover. Torsdag og fredag morgen kan bli tøff, men vindstyrke over 12 m/s.
Jolleseileren er forberedt på å kullseile, og har trent på å rette opp båten, og å komme seg om bord.
Vi lagde videointervju under treningsseilas i Son. Videoen er filmet med 360° kamera. Se den her.