Gabart gjennom Stillebeltet i løpet av døgnet
Francois Gabart holder høy fart, tross utfordringer med byger.
Franskmannen som nå forsøker å sette ny rekord rundt jorda alene er nå i en utfordrende periode. Frem til nå har han seilt etter et værvindu med gunstige forhold. Nå må han gjøre det beste ut av hva han får av muligheter.
Foran skjemaet
Thomas Coville seilte ekstremt fort ned til Sør Atlanterhavet, men måtte der finne en stor bue, før kursen kunne settes østover. Høytrykket som vanligvis ligger over ST Helena, lå lengre syd og vest. Det gjorde at en opparbeidet ledelse falt fra 1200 til 770 nm i forhold til Joyons rekord fra 2008.
Gabart ligger foran Covilles ekstremt raske start, ca 100 nm, men lå på mandag 270 nm foran. Gabart seiler raskere, men har ikke klart å holde en like direkte rute. Gabart har i løpet av de fire første døgnene seil 2 624 nm, 500 nm lengre enn direkte rute.
Om Gabart klarer overgangen like bra som Joyon i 2008, har han muligheter til få ett døgs ledelse på Coville når han kommer til Sørishavet.
Lite søvn
I går var Gabart plaget av byger, og måtte seile slalom rundt dem for å ikke stoppe opp. Han er også i et område hvor det kan være fiskebåter uten AIS. Siste døgnet har han klart å få sovet i nesten fem timer, i korte intervaller.
Ekstreme hastigheter
På tirsdag hadde Gabart holdt en snittfart på 29,7 knop fra start. Toppfarten på 38,7 knop ble satt første dag. De siste døgnene har det stor sett gått litt roligere med 611 nm utseilt distanse.
Coville passerte stillebeltet i det han hadde seilt fem døgn. Det fjerde døgnet seilte han 617 nm, mens det femte 480 nm.
Ut fra værkartet ser det ut som at Gabart også vil passere stillebeltet uten å bremse.
Macif er rask
Så langt er det ingen tvil om at «Macif» er raskere enn «Sodebo» som holder rekorden. Det kan være at også Gabart er flinkere til å utnytte trimaranen maksimalt.
I kjølevannet av Macif, ca to døgn bak, ligger «Sodebo» og «Gitana17», en splitter nye Ultim trimaran, og seiler Transat Jacques Vabre, og skal nesten samme rute, men målgang i Brasil.
Den radikale «Gitana17» har en ledesle på kun 50 nm på «Sodebo» som er mye eldre. Ingen av båtene har hatt slike hastigheter som Gabart, tross for at de er to mann om bord.
Om Gabart skal følge rekordskjemaet til Voville, så må han passere Cape Town etter 14 dager. Vi tipper han klarer det på 13.