UKENS TRIMMETIPS - TIPS NUMMER 2
Planlegg før du skal opp i masten
Gode rutiner og grundig omtanke kan redusere risikoen for ulykker når man skal opp imasten. Her noen tips, hentet fra boka «Seil og Rigg».
De fleste som ikke er vant til det, vil oppleve det som litt skremmende å skulle bli heist opp i masten. Det er det sånn sett god grunn til; en feil eller materialsvikt her kan faktisk koste en livet. Det er med andre ord god grunn til å være konsentrert og sørge for grundige sikkerhetsrutiner.
Les også: TRIMMETIPS NR. 1: Bruk mastekranen med fornuft
Hjelp til selv
To personer kan klare jobben, men tre er bedre.
For det første er det en hard jobb å vinsje en person helt opp i mastetoppen, og for det andre er det fint med en ekstra line, som kan tas inn og fires ut som backup. For å hjelpe den som står med vinsjen, kan den som skal opp i masten, klatre selv. Bruk hender og føtter, og ta mast og stående/løpende rigg til hjelp.
Hvis man selv gjør en innsats, kan det lette arbeidet ved vinsjen vesentlig. Det finnes spesielt klatreutstyr man kan bruke, men det krever trening og spesialviten.
Les også: Rett inn i masten
Bruk cockpit-vinsjer
Den eller de som styrer vinsjene er faktisk også i faresonen – spesielt hvis det brukes vinsjer på masten. En skiftenøkkel som faller fra 14 meters høyde, kan være dødelig.
Det er derfor best å bruke vinsjer i cockpiten. Derfra er det også lettere å se hva som skjer oppe i masten. Dessuten blir kommunikasjonen lettere.
Du skal selvfølgelig kun bruke fall du stoler på, og det er en god idé å bruke to. Fest fallene direkte i selen eller båtmannsstolen med pålestikk, så er det én feilkilde mindre. Sjakkelen eller spleisen/taklingen kan svikte.
Gå aldri opp i fall som er spleiset sammen med vaier. Spleisen sitter som regel inne i masten og kan svikte.
Les også: Les også: Seiltrim på rull
Ta med riktig utstyr
Det er en god idé å ha med en tynn line, som kan brukes til å heise deler eller verktøy opp eller ned. Det er ikke så morsomt å ha glemt noe, eller oppdage at man trenger noe annet enn det man har med seg – og så skulle hele veien ned og opp igjen. En myk, dyp pose til verktøy og reservedeler er nyttig. Den kan henge i en snor i selen/båtmanns-stolen.
Tenk også grundig igjennom den jobben som skal gjøres på forhånd, mens du stadig er på dekk, så du vet presis hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres og hva du trenger av utstyr og verktøy.
Les også: Rulleforseil – gjennomprøvd og enkelt
Sett deg fast ved arbeidsplassen
For å minimere svinging og dermed fare for skader, bør man sikre seg til masten med en egen line så snart man når det stedet man skal jobbe. Det avlaster også de fallene man henger i, og fjerner risikoen for at de løsner fra vinsj eller fall-avlaster nede på dekksnivå.
Dobbeltsikrede liner i cockpit
Den eller de som styrer vinsjene, har et stort ansvar; de må være våkne og grundige. Når personen i masten er heist helt opp, må fallene sikres med låste fall-avlastere, kryssholt eller lignende.
Det gjelder også å være grundig med ikke å få kink på vinsjen, og tenke over hva man gjør når personen i masten skal ned, og det skal slippes kontrollert ut på fallene.
Kommunikasjon med tegn?
Oppe fra masten kan det fort bli vanskelig å snakke med folk på dekk, så det kan være nødvendig med noen enkle tegn. For eksempel kan man banke på masten med et stykke verktøy: ett bank for stopp, to for ned og tre for opp. En bærbar VHF eller en mobiltelefon kan også brukes i høye master eller bråkete forhold.
I masten under seil?
Man bør gå langt for å unngå at en person skal opp i masten mens båten er under seil. Men hvis det er absolutt nødvendig, så sørg for å redusere rulling og bevegelser i båten så godt som mulig først.
Reduser eventuelt seil, eller seil i en mer gunstig vinkel til vind og bølger. Med mindre det er helt flatt vann og lett vind, er det hardt og vanskelig å holde seg fast, fordi båtens bevegelser forsterkes mange ganger oppover i masten.
Hvis båten krenger, kan det hjelpe å gå opp langs le overvant, eller sikre seg med en sjakkel som løper i et stramt fall langs masten. Det kan også hjelpe å gå opp i storseilet (på lo side). Men uansett er dette en farlig jobb, som kun bør utføres i nødsituasjoner – eller av profesjonelle seilere med spesiell erfaring.
Hjelm er en god idé.