Her er verdens største yachter

Listen over verdens største privateide fartøy med seil er under stadig forandring. Her får du en oppdatering.

Publisert

TNettstedet SuperYacht Times lager youtube-videoer om verdens største yachter med seil og motor-yachter. I denne filmen er det fokus på de som er drevet av vindkraft.

Hva er en yacht?

Yacht er først og fremst et privateiet fartøy. Dette ekskluderer alle fartøy som tar passasjerer. I store deler av verden så er Yacht tilsvarende en privateiet seilbåt. En yachtclub er en seilforening, og yachtracing er en regatta. I Yacht er Europas største seilbåtblad, og Yachting World et av verdens mest kjente seilbåtblader.

I Norge er ordet «Yacht» i ferd med å bli oppfatter slik amerikanerne bruker ordet, gjerne som det vi omtalte som motor-yacht tidligere. Når vi snakker om store yachter, eller super yachts, så er det snakk om fartøy over 24 meter, eller 80 fot.

Forandringer på listen

S/Y «A» er fremdeles den største, og det med stor margins, selv om denne yachten gjerne omtales som en motorseiler. Seilene er med bare som en del av fremdriften. Dette fartøyet er hele 469 fot, eller 143 meter langt.

Den største skikkelige seil-yachten er «Black Perl» på 350 fot, eller 106 meter. Den vil i nær fremtid bli slått av 127 meter lange «Prosjekt Y721» som er under bygging i Nederland.

Tragisk historie

En av båtene som har falt ut av listen er 75 meter lange «Enigma» som brant opp i 2021. I videoen blir det hevdet at fartøyet ble bygget som et passasjerskip, men dette er ikke helt presist. Fartøyet ble bygget for den franske soloseileren Alain Colas for å vinne Transat i 1976, men «Club Méditerranée» som sponsor.

Alain Colas fikk problemer med fall som røk, og stoppet ved Newfundland for å reparere, da seilte Eric Tabarly forbi med sin «Pen Duick VI».

Alain Colas stilte omm i første Route du Thum i 1978 med sin gamle triman, «Manureva», men forsvant under regattaen.

Avtalen var at sponsoren skulle overta «Club Méditerranée», og bygge den om til en turistmaskin. Det ble det ikke. Det brøt ut brann i skipet før ombyggingen var ferdig. I 1986 kom skipet over i private hender undr navnet «Phocéa».