Visjon om morgendagens seilbåt
Mer Forte presenterte hvordan seilbåter kan bli i fremtiden under båtmessen i Paris.
Mer Forte er selskapet til to ganger Vendee Globe-vinner Michel Desjoyeaux. De utvikler avansert design for maritim industri, samt hjelper ulike racingteam med optimalisering. Mer Forte har også vært involvert med utvikling av seilskip som vil komme når utstlipp fra skipstrafikken skal begrenses.
50-fots scow
Visjonen om morgendagens turseiler er basert på teknologi som alt er vist, men satt sammen på en ny måte. Båten kan beskrives som en blanding av Mini Transat og IMOCA-båt med en teleskopisk oppblåsbar vingmast. Den har foiler som reduserer båtens dynamiske vekt, samt et nytt ballastsystem.
Konseptet viser en båt med høy ytelse, god ergometri, samt er enkel å håndtere.
Beskyttet cockpit
Den brede baugen gir økt skrogstabilitet, og gir plass til to store lugarer forut, men elegant er det ikke.
Cockpiten er interessant, og er hentet fra IMOCA-klassen. De har to skybare deler som dekker inn plassen i dårlig vær. Den er dyp i båten, senket ned mellom køyene i lugarene akter.
Flyttbar ballast
Båtens bulb er satt på to finner som kan justeres. Ballasten kan flyttes fra side til side for økt effekt. Den skal kunne stikke hele tre meter, og krever derfor ikke å være så tung. De justerbare foilene vil også gi stabilitet. Båtens totalvekt vil bare være 10,5 tonn.
Oppblåsbar rigg
Vi vil se mye på riggfronten i tiden fremover. Mange jobber med løsninger for skipstrafikken. Da må systemene være automatisert.
Sveitsiske Edouard Kessi står bak IWS, inflatable wind sail som er tegnet inn i konseptbåten.
Vingmasten har et mer effektivt profil enn et seil. Det skal gjøre at båten får mer krefter freover, og mindre til siden. Det fører til økt fart og redusert krengning. Profilet holder seg stabilt i alle situasjoner, som gir en bedre balanse i båten.
Utviklerne mener også at riggen vil gi reduserte krefter på båten, noe som gjør at båter kan bygges lettere. Den teleskopiske riggen gjør også at seilingshøyden reduseres når seilet er nede.
Trykket inne i seilet skapes fra en vifte.