De første båtene på plass
– Årets messe er en investering i fremtiden, sier messesjef Espen Bergi Bris Event. Blant de fem seilbåtene som hadde ankommet Sandefjord i formiddag er Norges-nyheten Bavaria 47.
NY I NORGE: Bavaria 47 er på plass i Sandefjord. (t.h) Espen Berg i Bris Event gleder seg over å kunne arrangere den 7.messen i Sandefjord.
Sandefjord;
I morgen åpner Sandefjord-messa «Båt og Bryggeliv», som arrangeres for syvende gang. Da Seilas besøkte byen i formiddag var det kun fem seilbåter på plass ved messebryggene.
Bent Gran hadde brukt natten til å seile sin Faurby 363 de luxe fra Oslo, mens Bavaria hadde tre båter, og Bénéteau var klare med sin Oceánis 50. Ingen motorbåter var ankommet messebryggene, men flere båter sto på land.
Mange avbud i siste liten
Arrangørsjef Espen Berg forteller at seks av båtene som hadde medlt sin ankomst likevel ikke kommer. Grunnen er at de nylig er solgt og forhandlerne dermed ikke har båter på lager. Dette gjelder en eller flere båteter fra Hallberg-Rassy, alle Hanse- og Moody-båtene som skulle komme, én av Dufour-båtene, Delphia-båtene, samt én båt fra Béneteau.
– Det er flott for bransjen at folk kjøper båter, det viser at det er bevegelse i markedet. Men jeg skulle jo gjerne hatt noen flere båter her også da, smiler Berg, og legger til at dette er et unntaksår.
– Jeg er glad for at likevel så mange backer oss opp slik at vi kan arrangere messe til tross for situasjonen i år, og dette er en ren investering i fremtiden. Årest messe vil vel ikke akkurat gå i pluss.
Gratis inngang
Berg forteller at han håper båtforhandlerne bruker messen til egen markedsføring.
– Ved å informere kundene sine om at de kommer hit med båter er de gode ambassadører for messen, understreker Berg. Han håper også at gratis inngang vil lokke flere til bryggene.
Faurby-importør Gran stiller med sin fire år gamle 36-foter, som stiller i bruktbåt-klassen. Nytt av året er nemlig at messen har invitert forhandlerne til å vise frem sine bruke modeller.
– Jeg har i år valgt denne messen fremfor Arendal, ettersom det ikke lenger er noen andre seilbåter som besøker Arendal-messen, forklarer Gran. Sandefjord er dessuten et knutpunkt mellom sør og øst, og dermed lettere tilgjengelig både for flere båtfolk og besøkende med bil.
Ny 39-foter på gang
Faurby-importør Bent Gran avslører at det er en ny 39-foter på vei, med nytt overbygg, skjulte fall under dekk, karbonmast og spryhood garasje.
– Den vil vises på «Båter i sjøen» til høsten, og vil være en litt mer regattaorientert versjon av den nåværende 39-foteren.
I dag finnes det 3 Faurbyer i Norge, to 36-fotere og én 39-foter.
– Det kan jo være noen bruktbåter jeg ikke vet om langs kysten i tillegg, sier Gran, som mener at de danske båtene nå begynner å bli bedre kjent og få interesse i Norge. Den typiske Faurby-kunden er gjerne seilere som har søkt mot Finngulf og Comfortina. Faurby-båtene er også mer vanlige å se langs kysten oppover mot Nord-Norge på grunn av de mange tyskerne som seiler disse båtene.