En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
En norsk konstruert seilbåt på Boot
Detaljene er fantastiske. Roret er sylskaprt i bakkant og tilpassingen til skroget imponerer.
Båten er bygget i orginale materialer, men moderne kjemi gjør at styrke og holdbarhet er mye bedre på den moderne utgaven.
Den vakreste seilbåten på Boot er tegnet av en nordmann.

En norsk konstruert seilbåt på Boot

Norsk båtindustri er dårlig representer i Dusseldorf, men vi fant en Bjarne Aas konstruksjon fra 1939.

Boot, Dusseldorf

I hallen for luksusbåter det et smykke av en 6 meter bygget i Tyskland av verftet Robbe & Berking. Båten er bygget etter originale tegninger, men har en aluminiumsmast i stedet for den originale tremasten.

Ung båtbygger

På messen i Dusseldorf traff vi Nele Spitzley som var svært kunnskapsrik. – Jeg er helt gåen i armene etter å ha skrudd tvinger på 12 meteren vi holder på med, forteller Spitzley, som også i samme setning avslører at hun er båtbygger, Ikke bare et pent fjes på messen.

– Vi brukte syv måned er på å bygge 6-meteren av Bjarne Aas, mens 12 meteren vi nå bygger etter Anker Jensen-tegninger vil vi bruke to år på. Byggestart var i sommer.

– Det var interessant å bygge 6 meteren fra Bjarne Aas. Parallelt bygget vi også en 6-meter basert på tegningene til Olin Stephens. Det var mange likheter, men også store forskjeller, forteller den ferske båtbyggeren som ble utdannet i USA, og fikk direkte jobb hos Robbe & Berking.

Sølvsmed

Robbe & Berking er egentlig et sølvsmedfirma, men selskapets sjef er uhyre opptatt av gamle klassikere, og starter med å restaurere eldre båter. Nå bygger verfte både seilbåter og motorbåter og teller 25 ansatte. 6-meteren på utstillingen er bygge nummer fire. Om du ønsker en tilsvarende 6 meter, så må du ut med 200 000 euro, eller over 1,5 millioner kroner i følge Nele Spitzley. Det koster båten uten rigg. Både 6-meteren på utstillingen og 12-meteren som er i produksjon er kjøpt av danske kunder.

Les mer om 12-meteren har under bygging her.

Nele Spitzley Nele Spitzley er utdannet trebåtbygger i USA, og jobber nå med en 12-meter etter Anker jensens tegninger. Båten skal være ferdig i 2013.