Kjøl og ror avgjør seilegenskapene
En båt med dyp kjøl er rask. Utfordringen ligger å lage raske båter med begrenset kjøldybde, mener båtdesigner.
SwedeStar 370 og den nye Tarac har ikke så dype kjøler. Det gjør at de kan seile inn i de fleste havner i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland, forteller Håkan Södergren som Seilas traff under Båter i Sjøen.
Bruker roret
– På mine nyeste båtene jeg har tegnet har jeg tegnet et dypere ror. Roret er en viktigere del av lateralplanet under vann, og er med på å gi båten løft på kryss, forteller designeren. Det har skjedd en stor utvikling på profilene på kjøl og ror. De har blitt tynnere og spissere i front, noe som gir mindre motstand, men det er viktig at finishen er god, ellers fungerer disse nye profilene dårlig, forklarer Södergren.
Stort fortriangel
På Tarac er lateralplanet flyttet akterover. Det er også masten. Den har seil helt fra baugen til hekken. Med masten flyttet bakover vil avstanden mellom masten og forstaget øke. Det gjør at Tarac kan ha et stort forseil, tross for at fokka er selvslående. Høye og smale fokker er kompliserte å trimme, men slik er det ikke på Tarac, forteller den erfarende båtkonstruktøren.
Liker det smalt
Södergren er kjent for sine langsmale båter og liker slike best. Tarac var tegnet ut fra egoistiske motiver og er tegnet slik han vil ha sitt leketøy på sjøen. – Tarac er perfekt for eldre gubber som meg som fremdeles ønsker å ha det gøy på vannet. Jeg har seilt med båten i hele sommer og for det meste alene. Jeg har også seilt regattear. Jeg vant alle seilaser i Sandhamn race Week, og holdt fart og høyde med Farr 30 (Mum 30), forteller designeren. Han mener at båten er perfekt for shorthandseiling i Norge. Båten har et LYStall på 1.25.
Södergren mener at smale båter passer best i skjærgården, men ser også fordelen av brede båter på havet, men syns ikke de ser pene ut.
Bytt kjølen
Håkan Södergren blir svært entusiastisk da jeg fortalte at jeg har en av hans konstruksjoner, en TwoStar 36, og vil gjerne lese om oppussingsobjektet i Seilas. – Å du har IKEA utgaven. Vi fikk masse oppmerksomhet med den enkle og billige innredningen, men få kjøpere. Båten fikk derfor etter hvert en mer konvensjonell innredning forteller designeren.
– Du bør bytte kjølen. Skroget er meget bra, men bulben på kjølen fungerer ikke. Det runde profilet skaper turbolens som ødelegger trykket på kjølprofilen. Du vil få en helt annen båt med en ny kjøl. Velger du bly, blir den også stivere. Vi laget en ny kjøl til båten i bly, men jeg kan tegne en enda bedre til deg, forteller designeren entusiastisk. Du kan også enkelt byte roret. Med et frittehengende spaderor er det lett å finne et moderne ror som passer.
Du finner en liste over konstruktørens konstruksjoner her.
Tarac har masten langt bak, noe som gir en stor fokk, tross for at den er selvslående. Båten vil også komme med en større fokk som skjøtes på innsiden av vantene.