Staale Jordan er kommet godt i gang, men sliter!
Staale har kommet godt i gang på sin soloseilas, La Charente Maritime - Bahia. Første etappe går til Madeira, en seilas på ca. 7 til 8 dager. Men han sliter med båtfarten.
Staale har nok ikke den farten som skal til for å hevde seg, dessverre! Så langt, etter snart to døgns seiling, ligger han ca 100 nm etter teten på en 26 plass, som betyr at han har igjen 840 nm til Madeira. Du kan følge ham her.
Staale hadde et stort uhell underveis på motorveien med sin båt, som gjorde at hans forberedelser ble redusert til et minimum. Vi er vel redd for at dette har medført større skader enn hva som har blitt reparert. For med en båtfart på 7,6 knop mot ledelsens 9,4 knop i snitt siste 24 timer, blir avstanden større etterhvert. Så det er nok noe radikalt feil med båten.
Å seile en Mini 6,5`er i denne type regattaer, og da i tillegg en Proto (6,5`ere er delt i to klasser; standard er en standard båt med lite ekstra, mens Proto har mange ekstra finesser som bla.a svingkjøl), sammenlignes med å seile en racerbåt på seilskute tiden. Dette fordi de ikke har lov til å ha annet enn en GPS og standard vind- og fartsinstrumenter ombord, samt at de får kun lov til å lytte til værmelding på radio. Ingen kartplotter, værruting eller andre tekniske finesser. Kun de selv og en autopilot, samt nødvendig sikkerhetsutstyr og proviant. Alt for å holde prisene nede. I Norge har vi noen av disse båtene, hvor nok Karl Otto Book`s "Pluto" er den som har hevdet seg best. På Shetland race for et par år siden, tok han "line-honor" mot båter på 50 fot!
Båtene planer i lav fart, og snitthastigheter over 24 timer kan fort komme opp i 12 knop. Det å leve ombord i disse båtene er redusert til knappere enn hva de fleste her i Norge kunne tenke seg. Det er i cocpiten de oppholder seg, nede er de kun for å lage mat. Så de utfordringene disse guttene og jentene har foran seg, er det nok få seilere i Norge som misunner de. 7-8 døgn til Madeira og etter det skal de til Bahia, som tar ca 20 til 22 døgn. Værsågod, den som vil forsøke seg på dette. Og da, med all respekt for Staales plassering så langt, vil bare det å gjennomføre være en bragd i seg selv!
Heia Staale!