Mitt hav
Mot ukjent farvann
Vi er i en smertefri overgang til elbiler. Et skifte for fritidsbåter vil også komme, og det vil bli mer smertefullt for noen.
Vi har sagt ja til Paris-avtalen, og vi er enige om at et skifte må komme, men så fortsetter vi som før. Hva som vil skje, og hvordan, er det ingen som vet, men for å bli klimanøytrale i 2050, kan det ikke bli mange år til det er helt utenkelig å fylle 1000 liter drivstoff på en båt. Cabincruisere vil ha en begrenset levetid, slik som de er i dag. Det burde båtkjøperne være klar over, og båtselgerne opplyse sine kjøpere om.
Mange skeptikere hevder at elektriske løsninger aldri vil fungere på sjøen, og at båter ikke kan sammenlignes med biler. «Hva om man går tom for strøm midt ute på havet?» Det skeptikerne glemmer, er at båter har fungert bra i tusenvis av år før forbrenningsmotoren ble funnet opp. Vi kan gjøre fritidsbåter klimanøytrale, men det krever en omstilling. Vi må rett og slett ha mer tålmodighet og stresse ned, slik mange seilere er flinke til.
I denne utgaven kan du lese om 80 år unge Jimmy Cornell som snart legger ut på jordomseiling i en katamaran med elmotor. Verftet vil at han skal ha en generator som backup, men den kjente jordomseileren nekter. Cornell har førstehåndserfaring med klimaendringene og han har sett hva som skjer med befolkningen rundt Nordvestpassasjen. Han har opplevd hvordan værsystemene på havene er ute av balanse. Nå skal han seile i Magellans kjølvann, 500 år etter, uten utslipp.
Vindkraft er et opplagt middel for å nå klimamålene til sjøs, men jeg blir litt oppgitt når politikere sier at de vil ha vindturbiner på oljeplattformer hvor skip kan lade. Da er den mest opplagte løsningen blitt helt usynlig i junglen av kompliserte tekniske løsninger. Vi klarte å eksportere fisken til hele Europa før den industrielle revolusjon, og det var ikke langs landeveien.
På forsommeren lanserte Greenwave på Sørlandet en skjærgårdsjeep på 21 fot med 45 nautiske mil rekkevidde på god fart, og 100 på lav fart. Toppfarten er på 15 knop, og båten koster fra 650 000 kroner. Greenwave 630X dekker behovet for nesten alle som kjøper en fritidsbåt på Østlandet, om man kan klare seg med litt lavere toppfart. I Sverige er Strana sjøsatt med elmotorsystem fra norske SeaDrive som skal bli enda billigere. I Tønsberg utvikles det en båt som kan seile på solstråler. Tenk om vi bygde seilbåter også. Skiftet viser at det er nytt håp for norsk båtindustri.