Granskogsmatrosene kommer
Nils Wærstad har medvirket i flere tv-serier og dokumentarfilmer for NRK sammen med sin venn Ronny Kristoffersen med produksjonsselskapet Nils & Ronny.
Nils Wærstad fra Hønefoss er rallybilkjører, har skrevet artikler for autofil og har vunnet Breisladd-konkurransen på Gatebil Rudskogen. Nå har Nils Wærstad kjøpt seg diger seilbåt, noe som vil overraske mange. Wærstad er ingen typisk seiler, men representerer en klar trend. Nå vil også folk vokst opp langt fra kysten ut å seile.
Nils Wærstad debuterer som båtskribent i SEILmagasinet. Han er en uredd nybegynner som vil dele sine erfaringer på en ærlig og humoristisk måte. Dette blir saker som andre ferske seilere kan lære av, mens de mer erfarende kan humre litt av.
Kjell-Harald Myrseth har byttet ut hundespann med en sliten seilbåt, og vidda med havet. Myrseth er også uredd, og skal sette kursen mot Svalbard i sommer. Så kan det bli jordomseiling. Myrseth har også en bratt læringskurve, og viser at det er mulig å nå eksotiske mål med en sliten Maxi 100. Myrseth er en typisk ung eventyrer som klarer å gjennomføre ambisiøse prosjekter med kreative løsninger. Med dette nummeret har han nå fylt SEILmagasinets spalter et helt år.
I vinter ble det stiftet en seilforening i Lillehammer, en foring som alt stiller lag i Seilsportsligaen, og vil ha medlemmer som deltar på sommerens største regattaer. Et eget klubbhus er under planlegging. Nå blir det tre seilmiljøer på Mjøsa, og Lillehammer Seilforening har ambisjoner om å arrangere en felles regatta på Norges største innsjø om våren, etter mønster av Intercity-regattaen som seiles på høsten.
I fjor ble det også opprettet seilforening på Geilo. Den største utfjordingen for seilforeningene i innlandet er mangelen på nedbør, som gir for lav vannstand på innsjøene.
Covid-19 lærte oss å feriere i hjemlandet igjen. Seiling gjør det mulig å nyte vår vakre kyst helt utslippsfritt. Seiling er en fremtidsrettet ferieform. Det gjør at båtfolk heller vil utnytte vindkraften enn å fylle tanken med stadig dyrere drivstoff. Å kjøpe seilbåt fremfor motorbåt er en bedre investering for fremtiden.
Seilforeningene rundt om melder om økt interesse for kurs, og det er særlig kvinner som utgjør den vesentlige økningen.
Det er også gledelig å oppleve vekst for SEILmagasinet. Mange av våre nye lesere er ferske seilere som ønsker nyttig og pålitelig informasjon. Dette er lesere vi i redaksjonen tar på alvor.
Axel Nissen-Lie