EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40
J/40: Trangere under dekk, men mer seilglede. Det ville vært mitt valg.

Trenden snur

Seilbåter er i stadig utvikling, og de siste 20 årene har båtene fått mer volum. En 40-foter er i dag like stor som en 50-foter for 30 år siden. Volumet har økt i alle retninger, bortsett fra lengden. Vekten har også økt betraktelig, bortsett fra i kjølen.

Publisert

Noen mener utviklingen har gått for langt. SEILmagasinet er med og tester alle de mest spennende, nye båtene hvert år og har sett endringene. Vi noterte stor bredde og doble ror på båter som Pogo og RM og ble ekstatiske. Båter som kunne plane. De store verftene fikk med seg utviklingen og så fordelen med brede stabile skrog. Men de fikk ikke kuttet vekten, så seilegenskapene levde ikke opp til forventningene. 

J-Composites er kritiske til denne utviklingen, og deres nye 40-foter er i manges øyne den perfekte seilbåten. En båt slik den skal være. Vi lot oss også begeistre, og mener at det er verdt å ofre litt volum mot bedre seilegenskaper. Men vi ble også begeistret for Hanse 360, en gedigen 36-foter som også seilte overraskende bra, tross sitt enorme volum. 

På YouTube er det mange besserwissere med sterke påstander om hvordan en seilbåt bør være. Mange av disse ekspertene er amerikanske, og ser ut til å foretrekke en båt fra 1970-tallet. Norske Thomas Skarstad i «Sailing with Thomas» har snart gjennomført en jordomseiling alene med sin Bavaria Cruiser 55. Det er en moderne båt med doble ror. Skarstad går til motangrep på andre YouTube-eksperter og mener han har belegg for å si at Bavaria er en god langturbåt. 

Skarstad ser bare fordeler med doble ror og har gode argumenter. Generelt har brede båter en fordel slik de fleste liker å seile: På slør i passe vind. Disse båtene krenger mindre og føles derfor tryggere og mer komfortable. Men du får litt dårligere høyde på kryss, og i lett vind blir farten redusert av båtenes enorme våte flate. I skikkelig uvær taper du egenskaper ved å ha en lettere kjøl.

Det er fordeler og ulemper med alt, også med dobbelt eller enkelt ror. Doble ror er best på havet, men ikke inn og ut av havn. Det er morsommere å seile en båt med enkelt ror, men autopiloten foretrekker doble. 

Jeg mener at de fleste nye turseilere er blitt bedre som turbåter og gir flere fordeler for normal bruk. Men jeg er også enig i at mange moderne turseilere ikke er de beste valgene for å seile i hardt vær. Mange er dessuten kritiske til kjøler som er boltet fast, jeg er mer bekymret for de enorme skrogvinduene på moderne båter. Jeg ville også valgt en båt med vanntett skott i baugen og foran roret. 

Av alle båtene vi har testet i år ville jeg valgt J/40. Det er også den båten som er mest lik båten jeg eier selv, en X-362. Jeg ville valgt J/40 fordi jeg liker å krysse. Jeg liker også å seile godt når vinden ikke er for sterk, det er faktisk er viktigere enn å kunne plane på slør.