FIRST 30: Gøy med mindre seilbåter som også er attraktive, og at regattabåter selger igjen.

Nå frister det å kjøpe nytt

Det har skjedd en stor utvikling av seilbåter, men ikke nok til at det frister å bytte ut nytt med gammelt. Nå derimot skjer det noe som markedet kan trenge. 

Publisert

Utviklingen av seilbåter løper videre, men ikke alle er enige om at utviklingen har gått i riktig retning. Båtene har fått mer volum og er mer komfortable, men er også dyrere og mer kompliserte. Selv har jeg en over 20 år gammel båt som jeg er svært fornøyd med, og ser egentlig ikke hva nyere båter har som ikke jeg har. Snarere tvert i mot. Min båt er bygget bedre og har høyere kvalitet enn de fleste av dagens båter. 

Men nå kommer det nye modeller som frister. Pogo er et verft som har flyttet grenser og utviklet båter jeg alltid har falt for. Nå har Pogo lansert en ny 33-foter som også skal vinne regattaer. Dette blir en ren regatta-båt som kan sammenlignes med Sun Fast 3300. 

En tilsvarende båt er under utvikling hos franske JPK, som har tatt markedet som X-Yachts hadde for 25 år siden. De bygger regattabåter som vinner og har lange ventelister. JPK 1180 blir nå også bygget på lisens i Australia. Nye JPK 1050 blir mye lettere og får nye seil. Justeringer av IRC-reglen kan tyde på at det nå blir mer lønnsomt med morsomme båter. 

X-Yachts er også snart tilbake på regattabanen. Deres XR 41 har blitt en salgssuksess. 17 båter har danskene solgt før nyheten har seilt en eneste regatta. Mens de franske båtene er utviklet for IRC, er XR 41 utviklet for ORC, eller NorRating, som vi bruker i Norge. X-Yachts brukte svært mye tid på å utvikle en modell med gunstig målebrev, og mye tyder på at de har klart å «lure» reglen. Men deres beregninger viste også at lav vekt blir straffet hardt. XR 41 er derfor ingen lett båt. Den er såpass tung at konstruktøren Sam Manuard, mannen bak Pogo RC og First 30, lurte på hva X-Yachts tenkte på. 

Mye kan tyde på at ORC straffer lette og morsomme båter hardere enn IRC. ORC er en åpen og mer rettferdig måleregel, men det er ikke sikkert om det er dette seilerne og båtkjøpere vil ha. 

Min nye yndling er First 30. Her har Seascape funnet den riktige balansen mellom komfort, pris og seilglede. Dette var en båt jeg hadde høye forventninger til og da jeg fikk se den i Düsseldorf slo hjertet enda raskere. Nå som de første bildene og rapportene fra vannet kommer, føler jeg at dette er båten for fremtiden.

Jeg har også blitt kontaktet av flere i Norge som har falt for modellen og vil kjøpe, til tross for at eurokursen gjør alt dyrere. 30-foteren har bovolum som en 34-foter fra 1990-tallet og en cockpit som en 40-foter. Den vil også seile i ring rundt 40-foteren på slør. Du kan kjøpe First 30 som en ren regattabåt, en dagseiler for hytta, eller som en turseiler for en lite familie. Dette er en båt utviklet for seilglede – i en fornuftig størrelse.