Chines

CHINES: First 30 er tegnet av Juan K og i den båten har chines en reell funksjon. Foto: Axel Nissen-Lie
BALANSE: Chines bidrar til båtens balanse både på bidevind og på unnavind. (Foto: Dave Kneale/ Volvo Ocean Race)
JUAN K: Juan Kouyoumdjian er argentiner som delvis er oppvokst i Frankrike. Som ung og kontroversiell har han snudd opp-ned på dagens båtdesign (Foto: Ian Roman)
VERDENS FØRSTE: VO70-ene «ABN Amro 1 og 2» var de første VO70-ene til å ha chines, og med dobbeltseier i Volvo Ocean Race ble en ny trend skapt. Aller først ute med chines var Marc Lombard med Open 60-en «Sill» (Foto: Oskar Kihlborg/Volvo Ocean Race)
STOR PLASS: Produsentene har begjærlig grepet mulighetene brede akterskip gir til å gi mer plass om bord, og chines er med på å maksimere plassen under dekk ytterligere. Og det er kanskje i denne sammehengen en viktigere effekt enn bedrete ...
PÅ KRYSS: På bidevind kan chines bidra til å gi lettere rortrykk ved krengning, som i denne Elan 350-en, men skal bedre balanse oppnås, forutsetter det at skroget er designet riktig og at knekken er korrekt plassert. (Foto: Morten Jensen)

Motefenomen eller effektiv design

Juan Kouyoumdjian er en av verdens mest ettertraktede båtkonstruktører, og mest kjent er han for bruken av de såkalte «chines» – knekken i akterskipet som er å se på mange nye seilbåter. – Men i mange båter har de ingen effekt, mener han.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER