Test fra arkivet: Motiva 44

Stålsatt for vinteren

STÅL: Materialet egner seg godt for seiling i kalde strøk.

En stålbåt er først og fremst valget for dem som drømmer om langturseilas under mer ekstreme forhold enn de vi opplever i Skandinavia. Vi nøyde oss med en kort seilas i Oslofjorden i januar.

Vinteren 2005 var Mikkel Thommessen på fjorden å testet Motiva 44. Testen ble publisert i Seilas over tre sider. Saken er har utvidet med flere bilder. Det er ikke så mange Motiva-båter i Norge. Utvalget er langt bedre internasjonalt. 

En stålbåt tåler alt fra forsering av is til et ublidt møte med en grunne eller ti, og man velger ikke stålbåt for mild sommerseilas med familien i Skagerraks skjærgård. Det blir som å velge terrengbil for bykjøring.

Chay Blyth valgte stål da han skulle bygge flåten for «verdens tøffeste havseilas», jorden rundt seilasen mot vær og vind. Båtene har bestått prøven med glans og har tålt både en og to jordomseilinger under forhold de fleste av oss aldri kommer ut for. Danske Motiva har bygget stålbåter siden rundt 1980 og regnes i dag for å være ledende når det gjelder kvalitet på båtene sine. De første båtene fra verftet var rene motorseilere og inntrykkene fra disse båtene henger nok igjen hos båtfolket, men sannheten er at dagens modeller, og da i særdeleshet Motiva 44 som Seilas prøveseilte en vinterdag i januar, er ustyrt med moderne rigg og har seilegenskaper som ligger tett opp mot glassfiberbåter i samme størrelse. Båten veier hele 16 tonn, 5-6 tonn mer enn en tilsvarende i plast, men med 106 kvm duk seiler båten absolutt tilfredsstillende. Det tar riktignok lengre tid å få opp farten etter et slag og med vinden aktenfor tvers kan det nok føles at den henger litt etter i forhold til en lettere båt, men ingen slår til gjengjeld stålbåten når det gjelder sjøegenskaper.

Motiva fungerer godt som isbryter.
Sentercockpiten var stor nok til at en person kan ta seg en lur med strake bein.
Luka gjemmes i en slisse bak leideren.

Mange fordeler

Stål har til tross for vekten mange fordeler i forhold til andre byggematerialer. Det er sterkere. Skroget er derfor ikke avhengig av innvendige skott og man står mer fritt med hensyn til innredningen. Stål absorberer ikke vann og er med moderne overflatebehandling mer robust og lettere å vedlikeholde enn tre, plast og aluminium. Motiva bygges i sandblåst og sveiseprimet skipsstål fra fem til ti mm i tykkelse. Platene valses med dobbel krumning, noe som gjør båtene sterkere og krever mindre sparkling. Det ferdige skroget sandblåses igjen utvendig over vannlinjen og påsprøytes varm sink. Dette beskytter skroget og hindrer rust selv ved skader helt inn til stålet. Skroget primes med epoksy og sprøytes deretter med tokomponentlakk, i alt åtte lag. Dette gir finish på høyde med glassfiber, men er mye sterkere.

One off-produksjon

Byggeprosessen gjør at det er lite å hente ved å bygge båtene i serier og hver båt må ses på som et «one off»-prosjekt. Dermed står kunden temmelig fritt til å velge individuelle løsninger uten at dette nevneverdig påvirker prisen som naturlig nok er høy i utgangspunktet. Motiva 44 koster fem millioner kroner med en svært innholdsrik spesifikasjonsliste.

Rattet under dekk er direkte sammenkoblet med rattet ute. Presisjonen på styringen var svært god.
I byssa kan du jobbe selv i sjøgang. Her finnes det rikelig med skapplass.
FORPIGG: Her er det en ekstra køye, kjekt om det skal være mange om bord. Ellers kan køya brukes som hylle.
Vannbåren varme med store radiatorer gav suveren temperatur.
SALONG: Med hevete benker er det flott usikt ut av dekkshuset.
Motiva 44s planløsning.
Baderommet akter er gedigent med eget dusjrom med varme i dørken. Her finnes det også en dør inn i et stort maskinrom hvor det også er plass til vaskemaskin.
Inngang til maskinrommet via badet.
Akterkabinen er litt mørk, og trearbeidet vel tradisjonelt for å begeistre.
STOR: Bildet tatt ab gangen mellom eierlugaren akter og fremover.

Et lite skip

Motiva 44 er et traust skip. Dekkshuset understreker at dette er en båt for tøffe forhold og det er fullt mulig å oppholde seg tørt og godt under dekk med fullt utsyn og med hånd både på styring og instrumenter. Dekkshuset har gjort det mulig å velge ulike løsninger for innredningen for øvrig. Alle Motivas båter er tegnet av huskonstruktøren Arne Borghegn som har skapt et traust og tradisjonelt inntrykk. Vi er ikke fortrolige med det opphøyde akterdekket, selv om vi innser at dette er nødvendig for å oppnå den gode plassen i akterlugaren. Det begrenser imidlertid størrelsen på cockpit som burde vært lenger og gitt større plass til personen bak rattet.

Designmessig er båten under dekk temmelig konvensjonell på grensen til det ufikse, og vi syntes ikke Borghegn har klart å skape den atmosfære under dekk som man hadde forventet i en båt som ellers oser av kvalitet. Særlig gjaldt dette akterlugaren der også plasseringen av leselamper var lite gjennomtenkt. Til gjengjeld likte vi godt løsningene med mange skap og skuffer og et flott aktertoalett med separat dusjkabinett som har varmekabler i dørken. Herfra er det dør til motorrommet der det faktisk er mulig for et menneske å bevege seg. Her finnes god plass til vaskemaskin, generator, watermaker etc. At det også er tilgang til dette rommet fra dørk i dekkshuset gjør at vi knapt har sett bedre løsninger for en båt i denne størrelsen.

I korridoren mellom akterlugar og dekkshus er det god plass til nav. stasjon, kontor eller lugar med en eller to sjøkøyer. Dekkshuset likte vi godt, og det er plass til 6-8 personer, som alle har fritt utsyn, rundt spisebordet. Byssa er kompakt og fin og istedenfor den tilstøtende spiseseksjonen kan man her bygge en praktisk sjøkøyelugar. Forlugaren har delte køyer og igjen lot vi oss imponere over antall skap og skuffer. Toalettet har dusj.

Trearbeide satt bort

Mens skroget sveises og behandles hos Motiva, settes trearbeidene bort til en nabobedrift i Lunderskov, Lars Buchwald, som holder høy standard på arbeide og lakkering og skal ha ros for at man ikke har følelsen av å befinne seg i en stålbåt, hverken visuelt eller ved lyder. Båten er fullt isolert over vannlinjen med Rockwool og Styrofoam, og varmluftsystem fra Webasto gir god varme under dekk på kalde dager.

Lekre stådetaljer.
Davit til jolla er fiffig intigrert med pushpiten.
FORDEKK: Riggen har delte vant som gjør det enklere å komme frem på dekk.
Vinden var lett, men vi fikk flyttet båten tross vekten på 16 tonn.
LEIDER: Kjekk detalj for å komme om bord via baugen fra en flytebrygge.

Over dekk

Motiva 44

Loa13.18 m
Lvl10.86 m
Bredde3.85 m
Dypg.1.60 m
Depl.16.100 kg
Kjølvekt4.500 kg
Storseil45 kvm
Genua60 kvm
Diesel800 liter
Vann600 liter
Septik100 liter
Prisca 5 mill

Verftet har tatt utstrakt bruk av rustfritt stål på områder utsatt for ekstra slitasje/belastning, som fenderlist, baugspryd med integrert ankerrulle, badetrapp, rekkestøtter/rekkverk, pullerter etc. som alle er i polert, rustfritt stål. Cockpitkarmer og seter er teakbelagt, og dekket er påført antiskli-belegg.

Standardutstyret utgjøres blant annet av elektrisk ankervinsj, 1000W 30 kg CQR anker–50m/8mmgalvanisert ankerkjetting.

Maskin

Perkins ferskvannskjølt marine diesel på 84 hk. Hydraulisk gir – fast 3 bladet bronsepropell. Propellinstallasjonen på demobåten ga sterk vibrasjon ved mer enn 3000 omdreininger, men importøren lover at denne blir eliminert ved ny propellinstallasjon.

Vedlikeholdsfrie batterier, 1x120Ah start + 2x120Ah forbruk med vendere. 230V landstrøm – 3 stikkontakter – 30 A batterilader

Rigg

Seldén, sølveloksert aluminium. Dobbel saling. Storseil med vertikale spiler på rull i mast og genua på rullestag. Rodkick. Andersen vinsjer 2x52 ST – 1x40ST – 2x46ST Elvström Sobstad Offshore seil Storseil – Genua