Stort fra Nautor’s Swan
Swan 98 seiler. Om du skal ha en, så må du velge om mannskapet skal bo foran, eller bak i båten.
Germán Frers har fått sving på sakene hos Nautor’s Swan. 98-foteren følger opp i samme stil som de andre nyhetene som er blitt lansert på løpende bånd. Det betyr mer volum i hekken, og doble ror.
Avansert konstruksjon
En dyp kjøl er viktig for gode kryssegenskaper, men på en båt på 100-fot, så vil den bli dyp for å ha samme proporsjoner som en mindre båt. Nautor har løst dette ved å tilby en teleskopisk kjøl hvor kjølen heves fra 4,9 meter til 3,2 meter. Standard kjøl stikker 4,4 meter.
Skroget og dekk er også bygget av karbon, støpt i en form. Konstruksjonen er herdet i en ovn. Båten består nok av nærmere 30 tonn karbon og epoxy. Kjekt å tenke på om du sikler på en karbonsykkel med ramme på noen få kilo, og lurer på hvorfor det er dyrt.
Ulike layouter
Innredningen tilbyr en diger eierlugar, samt tre gjestelugarer, alle lugarer med tilhørende bad. I tillegg er det to lugarer med køyesenger for mannskapet. Om du vil ha eierluagaren foran, så kommer bysse og mannskapslugarene bak, vil du sove bak, så flytter mannskapet frem.
Innredningen leveres i fire ulike stiler. Båten på bildet er i tradisjonell maritim stil.
Store flater
Det 30 meter og nesten syv meter brede skroget tilbyr også enorme dekksflater. Dekket er flush foran masten, og maksimalbredden er holt helt bak til hekken.
Fremre del av cockpiten er det to store sittegrupper, samt to solsenger. Det er i aktre del at seilhåndteringen foregår. Denne delen er nedsenket, med dekk over jollagarasjen. Båten leveres med standard storseil, eller rigg med fathead.