Avbryter rekordforsøket igjen
15. august la Norbert Sedlacek Koch på en 32 000 nm lang solotur i en spesialbygget 60-foter med elmotor. Nå avbryter han for tredje gang.
Norbert Sedlacek Koch la ut fra Frankrike med kurs for Svaldbard som han skulle runde, før kursen settes sørover mot Sydpolen som han skal runde østover før han returnerer til startpunktet. Han vil da ha seilt på jordas fem hav, samt seile så langt nord og sør som mulig.
Den østerrikske eventyreren født i 1962, hadde håpet å gjennomføre seilasen i løpet av 165 døgn. Etter bare ni døgn ble seilasen avbrutt på grunn av elektriske problemer. Det var mye grått vær under seilasen. Mye vind var det heller ikke, og soloseileren gikk tydeligvis tom for energi.
Miljøriktig 60-foter
Norbert Sedlacek seiler en Open60AAL, en båt som minner om en IMOCA, men tilpasset forholdene den skal seile i, og tilfredsstiller ikke alle IMOCA-klassereglene. AAL står for AntArticLab. Båten er bygget med minst mulig miljøavtrykk, og er resirkulerbar. Båten er bygget i sandwich med en spesiell epoxy som ikke er giftig sammen med vulkansk fiber, fiber som er bedre enn glass på de fleste områder. Kjernen i sandwichoppbyggingen er balsa. Teknologien som blir brukt håper båtbyggeren Innovation Yachts å benytte på framtidige båter. Det tøffe jordomseilingen skal vise byggemetodens kvaliteter.
Båten veier 1,5 tonn mer enn en IMOCA i samme størrelse, og den skal være mer solid. Norbert Sedlacek Koch fullførste Vendee Globe i 2008/2009.
Doble elmotorer
Båten er også utstyrt med elmotor som framdrift. Båten har to 10 kW motorer fra Oceanvolt som kan brukes til å lade under seil. I tillegg har båten solcellepaneler som kan lade 500 watt. Batteripakken skal gi fremdrift i vindstille i lav fart i et par dager.
Tredje forsøk
Norbert Sedlacek Koch fikk båten ferdig i 2018, men måtte avbryte rekordforsøket etter tekniske problemer. I 2019 ble han utsatt for en storm som skadet riggen. Rekordforsøket i 2020 ble avlyst på grunn av Covid 19. Denne gangen kom han litt lengre, men ikke mye.
Opprinnelig var planen å seile rundt Amerika, via Nordvestpassasjen før turen rundt Sydpolen, men å runde Svalbard fører båten lengre nord, og er en enklere rute å gjennomføre.