REKORDFORSØK: «Open60AAL» kom ikke langt før problemne oppstod.

Avbryter rekordforsøket

Norbert Sedlacek ønsket å bli den første å seile jorda rundt alene, gjennom alle verdens hav. En storm har skadet båten, bare dager etter start. 

Publisert Sist oppdatert
SKIPPER: Østerrikeren Norbert Sedlacek har tidligere seilt Vendee Globe.

 

Østerrikeren Norbert Sedlacek har valgt en krevende rute, men støtte på problemer etter fire dager, vest av Irland. Planen var å seile nord til Grønland, gjennom Nordvest-passasjen, og sydover til Kapp Horn, rundt sørishavet, og opp Atlanterhavet tilbake til start i Frankrike. Ruta er på 34 000 nautiske mil, og soloseileren hadde beregnet å være til havs i 200 døgn. 

Skadet i storm

På fjerde seildag etter start seilte østerikeren gjennom ett lavtrykk. Vinden rev forseilet av riggen, og seilet havnet under båten. Han valgte å stoppe for å sjekke båten for skader Dagen etter bestemte han seg for å seile tilbake, for å få gjort reperasjoner. Vel i havn viste det seg at reperasjoner ikke kunne gjøres i en fei, da fester for rekkestøtter var ødelagt, og skader på riggen. Det er en trang tidsramme for å passere Nordvest-passasjen. Skipperen tok da avgjørelsen på å utsette rekordforsøket til 2020. 

Spesiell båt

Båten kalt «Open60AAL» minner mye om en IMOCA, og er lik i størrelsen, men ikke bygget for å innfri klassereglene. Båten er bygget med minimalt miljøavtrykk. Skroget er bygget av vulkanisk fiber, laminert med en epoxy med en stor andel vegitabilsk olje, med sandwich av balsa. Videre er det blitt brukt en stor del resirkulert materiale i båten. Vulkanisk fiber, som basalt skal ha bedre egenskaper enn glassfiber, men ikke like gode som karbonfiber. 

60-foteren er også utstyrt med to Oceanvolt SD20 elektriske motorer på 10 kW hver. Strøm til båten blir produsert av solceller og vindturbiner. Elmotorene kan også lade under seil.

 

BÆREKRAFTIG: Båten er bygget med kjerne av balsa laminert med en spesielle epoxy og vulkansk fiber.
RASK: Rekordbåten er bygget som en IMOC med vippekjøl, og doble ror som kan vippes opp. Også cockpit og rigg har mye til felles med IMOCA-båtene.