NORGESHUS SEILMAKEREN DOUBLEHANDED

SUVERENE: Petter Ankjær-Jensen og Nina Rosenlund seilte aller best under Norgeshus Seilmakeren Doublehanded 2017.

Avgjorde regattaen på en vindflære

Nina Rosenlund og Petter Ankjær-Jensen kom fri fra feltet da vinden var svak. Det kom til å bli avgjørende.

Publisert Sist oppdatert

Historien om Nina Rosenlund og Petter Ankjær-Jensen fra Ran Seilforening og Norgeshus Seilmakeren Doublehanded 2017 handler om strikken som ble lengre og lengre.

Ganske så tidlig i seilasen ble deler av det 32 båt store feltet liggende i le av de høye fjellene på Sotra i Lerøyosen. Der fant duoen Rosenlund/Ankjær-Jensen om bord i Elan 37-en «Vito 4» en liten vindflære oppunder land, og på den klarte de å stikke fra feltet. Og kanskje var det ikke tilfeldig at det var nettopp de som fant denne lille vindflæren, for det er i Lerøyosen de har sin hjemmehavn.

Se trackingen som viser hvor seilerne vant eller tapte.

Økte og økte

Et lite forsprang som de fikk til å begynne nmed, økte og økte etter hvert som regattaen utviklet seg. Nina Rosenlund og Petter Ankjær-Jensen seilte strategisk godt og var på de rette stedene da endringer i vinden fant sted, og på et tidspunkt lå de hele 15 nautiske mil foran nærmeste konkurrent. Innsatsen deres holdt til seier i klassen for de mellomstore, og de hadde også den beste tiden over all – skjønt det er ikke noe tema i Norgeshus Seilmakeren Doublehanded.

De var en time og 17 minutter foran nummer to på korrigert tid og stod for regattaens mest overlegne seier..

Harald Matland fra Nordhordland og Torkjel Tolo fra Hardanger i X-332-en «X-Faktor» seilte inn til 2. plass – 10 minutter foran Jan Vidar Nordstrand (Nordhordland) og Willy Forland (Ran). De to seilte regattaen i en First 34.7 ved navn «FS 2».

Kom sterkt mot slutten

Spenningen holdt seg helt til siste slutt i klassen for de største båtene. Far og sønn, Carl Johan og Carl Olav, Wickmann ledet 95 prosent av seilasen i deres First 40.7 «Winocean», men bak knappet stadig klubbkameratene deres fra Bergens Seilforening, Kjetil Knudsen og Kjell Ove Bruås, inn på forspranget mot slutten av regattaen. Dette takket være gode veivalg og at de presset båten, en Dehler 38, da vinden økte til 20–25 knop. Det siste resulterte i en spæret gennaker.

[Artikkelen fortsetter under videoen]

Da målpassering var et faktum, viste de korrigerte tidene at de jagende kameratene i «Sheep Dip» hadde passert «Winocean» med drøye tre minutter.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

KOM MOT SLUTTEN: Kjetil Knudsen og Kjell Ove Bruås kom sterkt mot slutten og halte i land seieren i klassen for de største båtene.

På tredjeplass kom fjorårets vinnere, Petter Sørhaug og Stian Soltvedt fra Askøy Seilforening, i X-35-en «Zephyr-3».

Komplette resultater.

Gnagde seg innpå

Spenning var det også i regattaens tredje klasse; for de minste båtene. Her så det lenge ut til at seieren skulle gå til fjorårets vinnere, Bjørn Rundhovde og Arne Øi fra Nordhordland Seilforening i Aphordite 101-en «Mathilda», men i likhet med den største klassen kom det en utfordrer bakfra som stadig gnagde seg innpå.

Denne «gnageren» var en av regattaens hyppigste deltagere, Stig Gard Paulsen og Matt Kallenberg fra Seilforeningen 1928. De fikk fart på sin Mixer «Marild» mot slutten og seilte smart – noe som resulterte i seier til slutt. Ca. 15 minutter var de foran «Mathilda» på korrigert tid.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

VANT: Matt Kallenberg og Stig Gard Paulsen vant klassen for de minste båtene.

På tredjeplass i denne klassen kom «Tayo» – en Linjett 32 med Otto Hægland (Os) og Ove Gullbrå (Bergen) om bord.

Se alle kommentarer og oppdateringer under veis i regattaen.

Varierende forhold

Deltagerne i 2017-utgaven fikk et varierende spekter av vind.

– Vi fikk brukt hele seilgarderoben vår, sa Ole-Jørgen Michelsen i Class 40-en «Rubberduck».

Og flere med ham hadde nok den erfaringen.

Seilasen fra Askøy til Haugesund foregikk under strålende forhold og fin vind, men mot slutten løyet vinden og svært mange slet i timesvis med å komme i mål til pitstop der.Like mange slet for å komme ut av pit stop.

Mot slutten av regattaen kom  det økende vind som satte fart i feltet og sørget for at de fleste kom i mål innen mørkets frembrudd lørdag kveld.