Informasjon fra Norsk Bavaria Klubb

SKAGEN. Godt med plass i havnene i juli.

Rapport fra flotiljeseilasen Skagerrak rundt

Vi var fire båter som møttes i Tåjebukta på Håøya i indre Oslofjord søndag 9. juni. Ruten videre derfra var Kruke-Kragerø-Arendal-Skagen-Marstrand-Kärringön-Smøgen-Ekenes/Koster og hjem torsdagen uken etter.

Jan Trygve Olsen • En lett blanding av rutinerte og uerfarne seilere fikk en fin tur sørover, men alene-seilerne snudde i Kragerø eller Arendal og tok norskekysten tilbake. 

Overfarten Arendal-Skagen gikk greit med sjøsykepiller innabords og ivrig plotting på AIS. Predict Wind ble benyttet for å optimalisere avgangstidspunkt for å «smette» over mellom to kulinger. Vi satte båtens kursvektor og AIS-målenes kursvektor til 10 minutter, så skjønte vi hvordan det bar. Vi startet kl 22 og var i havn kl 13. Turen til Marstrand er 1/3 av distansen og var gjort mellom kl 11 og kl 16. Totalt utseilt distanse ble vel 300 nm på de 11 seilingsdagene.

Det var mindre enn 20 prosent belegg i alle havner, bortsett fra i Smøgen. Men der finnes det mange alternativer, så om vi hadde vært flere båter i følge hadde det løst seg, om ikke ved siden av hverandre. 

Vi fikk noe trøbbel underveis: To båter hadde lite vann i eksosen, begge løste det med tilbakespyling fra sjøvannsfilteret. En baugpropell døde brått og fikk proff hjelp i Kragerø. Et réle måtte byttes og en storseil-sleide brakk. Der sydde vi på reservesleide. 

Ett døgn etter gjennomført tur er stemningen at vi planlegger å repetere dette neste år. Det er nydelig å seile til sen ettermiddag og komme til havner med god plass. Og vi hadde vesentlig flere soltimer enn de som satt hjemme i Oslo! Hvis det er interesse for dette blir det mer prat om planene gjennom vinteren på Facebook. En mannskapsbørs gjør at seilere som vil krysse over første gang kan delta på en båt med erfaren skipper. Gjennomgang av Predict Wind og annen programvare og apper hører også med.

Tips til neste gang: 

• Flere er solo-seilere, men man bør være to på overfartene.

• Gå mellom gjestehavner, og de som vil kan ta avstikkere eller gå til naturhavner.

• WhatsApp-grupper fungerer bedre enn VHF. Alle hadde iPhone, så vi brukte SMS.

Erfaring fra turen: 

Flere slep langs kysten går med lanterner kun på slepet. Ikke gå rett bak en slepebåt som går i åtte knop på natta.

Etter en variabel sommer håper vi på en fin høst!

Svenn Erik Forsstrøm • Etter en flott mai slo juni og juli tilbake med ustabilt, kaldt og vått vær i Sør-Norge. De av våre medlemmer som befant seg i nord trakk nok en gang vinnerloddet i sommer!

Vi lider ingen nød i våre komfortable båter, men vi satte umåtelig pris på de fine sommerdagene og gode seilforholdene vi hadde innimellom. På vår tur i vesterled feiret vi dager uten stillongs og tosifrede badetemperaturer. 

August har startet lovende og nå håper vi på en fin høst. For høsten byr på mange flotte muligheter og opplevelser. Når dette skrives ligger jeg nesten alene i Dragsund på Håøya i Oslofjorden og nyter god varme i solen og sjøen.

Uansett vær, det tas mange fine bilder i løpet av sesongen og vi håper du vil dele noen med klubben i Fotokonkurransen 2024. Det vises til egen mail og hjemmesiden.

Høydepunkter i klubbens aktiviteter i høst er Bavaria-treffene i Son og i Bekkjarvik første helg i september. I skrivende stund er planleggingen i rute og det er godt med påmeldinger. Nærmere omtale kommer i neste nummer.

Deretter flytter klubbens aktiviteter på land. I øst blir det først medlemsmøte om vinterklargjøring og handlekveld hos Maritim Båtutstyr på Slependen, dette skjer henholdsvis 23. og 25. september. Videre blir det medlemsmøter 21. oktober og 25. november, med temaene henholdsvis sikkerhet og batterier/lading. Møtene streames slik at de blir tilgjengelig digitalt for alle. Sett av datoene i kalenderen. Informasjon om møtene sendes som vanlig på e-post og legges ut på hjemmesider og Facebook.

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.