Ny Salona-forhandler i Norge
Per Anton Fevang har kjøpt seg Salona 46 med elmotor, og har tatt agenturet for det Kroatiske verftet i Norge.
Salona er kjent for raske seilbåter bygget i god kvalitet. Båter når X-Yachts i egenskaper, men priser ned mot Bavaria. Allikevel har det aldri blitt de store salgsvolumene her hjemme, selv om båtene har fått gode anmeldelser i tester vi har gjort i SEILmagasinet.
Verftet har også slitt litt finansielt og utviklingen av en 65-foter var nær med å knekke ryggen på verftet. I senere tid har de satset stort på å kunne tilby elmotor på sine modeller, og ligger langt fremme på dette feltet.
I Middelhavet
Per Anton Fevang får sin båt levert i disse dager, men det kan dessverre bli lenge til vi får se den i Norge. Båten blir i første omgang seilende i Middelhavet, men eieren er også lokket av en tur over til Karibia.
–Jeg får byggenummer tre, og den blir levert med 15 kW elmotor fra Oceanvolt med Servoprop som gir lading under seil, forteller Fevang til SEILmagasinet. 46-foteren får en batteripakke på 28,8 kWh, som rekker til to timer på full fart, men båten er også utstyrt med en generator på 11 kW. Standard motor på 46-foteren er en 60 hk diesel. Oppgraderingen til elmotor koster ca 400 000 kroner. Prisen på 46-foteren starter på 295 000, det er lavere enn hva en X4.0 på 38 fot koster som standard, med 20 prosent over prisen på en Hanse 460.
Nye modeller
Salona 46 hadde verdenspremiere under båtutstillingen i Southampton i høst, men har også en ny mindre modell på gang. Salona 380 har fått en facelift og omdøpt til 39. Denne modellen blir nå mer lik 46-foteren i uttrykket.
Verftet har også en 33 og 35-foter på programmet, en modell med bakgrunn fra Salona 34.
.