RM 1180: «Oroshi» ligger nå på Aker Brygge, før båten returnerer til Stavanger i feriemodus.

Kul gul båt på Aker Brygge

Form og farge gjør at du snur deg etter nye RM 1180. Båten ble hentet til Stavanger fra fra Frankrike i mai.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har drømt om en RM siden 2013, forteller Helge Jarle Sirum. Han har seilt nonstop fra Stavanger til Aker Brygge som en guttetur og venter nå på familien. Hjemover skal det bli seiling i behagelig tempo.

– Vi brukte bare 42 timer rundt kysten, så det gikk fort unna. Lørdag ettermiddag ble det slør på flatt vant med vind fra vest og vi gjorde 10-11 knop på loggen, forteller den stolte eieren.

RM 1180 er 39 fot, men hele 4,37 cm bred. Eieren falt for båtens moderne linjer og lyse interiør. RM er også kjent for gode seilegenskaper og lette og solide skrog bygget i glassfiber og epoxyforsterket kryssfiner.

Lang kjøpsprosess

Den gule RMen til Sirum er byggenummer én av denne modellen, sjøsatt i 2019. Da var Sirum i dialog med verftet, men så ble det stille. En av RMs underleverandører klarte ikke å levere, og da stoppet det opp hos RM også, selv med god ordreinngang. Verftet gikk konkurs, og mange kjøpere mistet penger de hadde satt inn for bestilling av ny båt. Så langt hadde ikke nordmannen kommet heldigvis.

– Jeg var i dialog med de nye eierne, men nå var båten blitt mye dyrere. Mens dialogen pågikk dukket byggenummer én opp på bruktmarkedet. Den var eid av et eventselskap, og dermed heller ikke momset inn i EU. Det var en ulempe for franskmenn, men fordel for meg, forteller Sirum.

Akkurat denne båten hadde han sett før verftet gikk konk, men fikk en ekstern megler til å sjekke båten skikkelig før kjøpet ble gjennomført, og fikk hjelp av W-Yachts i Norge, som har kontakter i La Rochelle, hvor også Dufour holder til.

FORNØYD: Helge Jarle Sirum gikk fra en X-362 sport fra 2000 til en RM 1180 fra 2019 og angrer ikke.
ENORM: Byssa er større enn på de fleste 50-fotere, allikevel har båten kartbord og tre lugarer.

Spekket for Norge

– Jeg fikk meglerselskapet i Frankrike til å spekke opp båten for mitt bruk. Fikk på sprayhood, elektrisk fallvinsj og baugpropell. Fikk også gjort om storseilskjøtet til tyskerskjøte, forteller Sirum. Han er imponert over dekksutstyret, og liker alt det nye og moderne som myke sjakler og friksjonsfrie ringer.

– Alle tau har fargekoder, en farge for kutterseilet, en for genuaen, og en annen farge for Code 0. Det er veldig oversiktlig og greit, forteller Stavangermannen som tidligere eide en X-362 Sport.

– Xen hadde jeg i 15 år, og var veldig bra, men den ble litt liten med to store barn og to hunder. Jeg har gått tre fot opp, men med den enorme bredden, så virker båten mye større enn det, sier eieren, som savner den gamle båtens manøvreringsevne, samt store stuerom bak badet.

Covid-utfordringer

– Det ble utfordrende å seile båten hjem fra La Rochelle. Meningen var å seile nonstop, men vi måtte ta en teknisk pause i Lorient da vi fikk problemer med kutterseilet. Første del hadde vi et voldsomt vær, men over Nordsjøen var det lite vind. Vi tok med oss en haug av jerrykanner med diesel som kom godt med på den 1000 nm lange turen, forteller Sirum. Da de kom hjem bar det rett på karantenehotell i Stavanger hvor han opplevde faren for å pådra seg covid som langt større enn hvor han noen sinne tidligere hadde vært. Det hjalp ikke at han kom med båt, og hadde hatt en uke på havet langt fra noen smitte.

Nå er familien på plass, og de skal bruke tre uker på å komme seg hjem til Stavanger.

SHORTHANDED: Båten har som de franske regattabåtene, flere forstag med rulleseil. Her står Code-seilet oppe. Den har tilsvarende et kutterseil på indre avtagbart stag.
BREI: Båtens enorme størrelse gir en stor cockpit, samt høy krengningsstabilitet.