Utfordrer Hallberg-Rassy 372 og Xc38
Saare er et verft fra Estland som utvikler en spennende nyhet.
Saare er ikke så godt kjent som i Norge, men det finnes mange båter her i landet som er bygget av verftet. Det estlandske verftet har bygget båter for Finngulf i lengere tid. Bak Saares satsning står også Finngulfs gamle sjef, Stig Nordblad. Designet er også kjent for Finngulf eiere. Saare er konstruert av Stråhlmann Yachtdesig.
Raske turseilere
For et år siden ble veftets første modell lansert. Den er på 41-fot og har sentercockpit. Båten er nominert til Årets Båt og blitt prøveseilt i den forbindelse i Barcelona. Saare 41 her elegante skroglinjer og en flott rigg. Stig Nordblad har satset på en velseilende og kanskje klassens raskeste sentercockpit båt. Kvaliteten holder en høy klasse, mens prisen ligger under sine svenske konkurrenter.
Mellom HR 372 og Xc 38
Saare har nok satset på riktig konsept med sin nye 38 foter som er under utvikling. Båten minner mye om X-Yachts turseilerserie og Hallberg Rassys nye 37-foter. Xc-38 er lillesøsteren til Xc-45 som ble kåret til årest båt i 2009. For årets kåring er HR 372 nominert sammen med Saare 41. Leserne av seilas tror at det blir Hallberg-Rassy som stikker av med den gjeve prisen 23. januar. Ser vi på de tekniske dataene så havner Saare midt mellom Xc-38 og Hallberg-Rassy 372, bortsett fra prisen hvor Saare vil være billigst.
Stig Nordblad mener at båten vil koste under 200 000 euro. Saare er ikke gjerrige på utstyret. Det betyr at båten vil havne å under 2 millioner norske kroner.
Se film av Seilas tester Hallberg-Rassy 372 her.
Noen data
L.o.a. 11,40 m
L.w.l. 10.60
B max 3.66
D max 1.95 ( 1.80)
Dpl 8150 kg
Keel 2950
SA approx 76 m2
Design: Stråhlmann Yachtdesign
Production: Saare Paat As , Estonia
Saare 41 er nominert til Årest båt.