Skreddersydd Silverrudder Hans Genthe vant Silverrudder i 2018 og 2019 med sin Farr 280, og fikk ideen til en enda råere shorthanded båt. 30-foteren får mer duk enn Farr 280, men skal veie mindre. Prisen er også oppsiktsvekkende lav. Nå er første båt i produksjon hos Eaton Marine i Dubai. I syv sekundmeter skal båten seile over syv knop på kryss, og 11 knop på slør. Den 9,14 lange båten er under tre meter bred, og skal veie kun 1,55 tonn. Båten skal også få et gunstig måletall under ORC. Med seilpakken utviklet sammen med Elvstrøm skal måletallet blir GPH 564.1. Hans Genthe hevder han kan levere en båt for 84 000 euro uten moms. Aeolos P30 har karbonmast er standard, men innredning og motor er ekstrautstyr. Hans Genthe har solgt de fem første båtene, men fra mars skal verftet klare å produsere to båter i måneden. Første båt kommer til Tyskland i april.
Lansert i det stille
Det kommer nye båter i 2021 også, selv om båtutstillingene uteblir, og lanseringer foregår i det stille.
Det skjer mye utvikling, og det brukes mye penger på nye ideer. Vi lever i en tid hvor det kastes opp nye prosjekter, og vi ikke vet hvor alt vil lande. For dem med mye penger er det blitt en uoversiktlig jungel. For oss med vanlige lommebøker er utvalget av nye seilbåter relativt begrenset.
Boot Dusseldorf er stedet hvor de store lanseringene skjer, men i år er messen avlyst. Det har skapt utfordringer for bransjen, som har brukt messen for å få maksimal oppmerksomhet om sine nyheter.
De store verftene
Bavaria C40 ble kåret til Årets Båt i klassen for familieturseilere. Nå seiler lillesøsteren, C38, en båt som kommer til Norge til våren. C38 har svært mye til felles med 40-foteren, men til en litt lavere pris. For 15 år siden ville den solgt i hopetall. Nå virker det som om en typisk barnefamilie ikke lenger har samme kjøpekraft .
Det gjelder ikke bare i Norge, men i hele Europa. Det går lengre tid mellom lanseringene fra de store verftene, og det er få nyheter i budsjettklassen.
Annonse
Beneteau gjør et spennende grep med First, båtene som ble skapt som Seascape. Disse båtene leveres nå i en ny linje med en enklere aluminiumsmast. Tanken er å nå et større publikum, og båtene er blitt litt mindre ekstreme.
Hanse har en fornying på gang av sin modellserie, men så langt er ingen tegninger avslørt. Jeanneau har suksess med regattabåt i Norge, og lanserer en 60-foter. Dufour er verftet som har lansert flest nyheter de senere år. Nå kommer det en 47-foter, en båt som også vil bli vist frem i Norge.
Interesse for shorthandedseiling
OL-klasse, eller ikke, shorthandseiling er gøy, og langt enklere enn å administrere et fullt lag. Seks Sun Fast 3300 vil sette en ny dagsorden i Norge denne sommeren. I Tyskland er det Dehler 30 OD som er blitt populær. Her får båten en ny utfordret skapt av tyske Hans Genthe. Han har vunnet Silverrudder med en Farr 280, og tenkt ut hvordan den perfekte båten for denne regattaen skal være. Det har blitt Aeolos P30, en båt som konkurrere med Dehler på pris, men som blir mye lettere og bare veier 1,5 tonn. 30-foteren kan trekkes bak en bil på henger ved å skråstille båten, og den skal kunne rigges av en mann.
Annonse
Farr utvikler også en båt i dette segmentet. Farr X2 er i samme størrelse, og får mer duk, tyngre kjøl og lavere vekt enn Dehler, men koster over det dobbelte av Aeolos P30.
Pogo er et verft som er tuftet på shorthandedseiling. De har to nye modeller. Class 40 er basert på Pogos 40-foter fra 2005. Nå har de fått Guillaume Verdier til å utvikle en ny Class 40, den fjerde generasjonen. Nyheten minner om en nedskalert IMOCA med scow-baug.
Pogo 44 er en rask turseiler, en Class 40 med komfort. Båten har mye til felles med Pogo 36, en båt det er lang venteliste på.
Ekstremt fra Sverige
Det skjer mye spennende i Sverige, men det meste er i høy prisklasse. Unntaket er nye Arcona 340 som er en spennende båt for å kombinere shorthanded regatta med turseiling. Linjett lanserer også en ny 39-foter, en modell som både har skrog vinduer og doble ratt, en modernisering de ha tatt videre fa 43-foteren. Det er Rosättra Båtvarv som bygger Linjett. Dette tradisjonsrike båtverftet bygger nå også langt mer avanserte båter. Shogun 50 får en lillesøster på 43 fot. Også denne har blitt designet av Håkan Södergren, og hans sønn Oscar. Båten blir bygger i karbon i samarbeid med Vaxholm Komposit og Marström, og skal veie bare 6,3 tonn.
Karbon er stikkordet for de nye båtene fra Sverige. Sune Carlsson Båtvarv bygger noe de beskriver som en superrask familieseiler. Aspect 45 blir enda lettere enn Shogun 43, og blir stappfull av nye ideer og løsninger. Det meste av seiltrim forgår hydraulisk, og alt kal styres via en fjernkontroll. Båten vår en svingkjøl som reduserer seilingsdybden. Den får også hybrid fremdrift.
Også Danmark og Finland
X-Yachts holder høy utviklingstakt og sjøsatte X5.6 før jul. Denne båten skal til Norge. X-Yachts. Nytt er at verftet nå også bygger motorbåter, og overtatt formene fra hoc Yachts. Motorbåter har også Nautor startet med, men også i vinter lansert to 80-fotere. Swan 88 er innstegsmodellen til Swan for Superyachts eiere. Selv om det ikke er spart på noe, så skal dette være en prisgunstig båt å eie.
Billig blir heller ikke ClubSwan 80, en entype regattamaskin som minner mer om ClubSwan 36, en ClubSwan 50. 80-foteren kan beskrives som en gigantisk jolle, og båten får vippekjøl, som også kan løftes.
Heldigvis er det noen i Finland som tenker på mer vanlige seilere. Scandi 42 fra Scandi Yachts er en ny dekkshusbåt med norsk design. Det er Ulf Røgeberg fra Drammen som står bak linjene. Scandi Yachts er et verft som er spesialister på vacuumstøpte skrog, og levd av å være underleverandører i Finland, og holder nært til Baltic og Swan. 42-foteren kan bli et alternativ til Sirius og Moody.
Elmotorer kommer
Etterspørselen etter grønnere løsninger øker, og flere av båtene som er på vei til Norge har elmotor. Elan er et verft som nå har levert flere båter med elmotor, og til våren kommer det en Elan GT5 med to elmotorer, en foran hvert ror. Dette er en løsning også Salona har brukt. Ved å ha to motorer kan spenningen holdes ned på 48 volt selv i båter på 40 fot, men allikevel ha godt med krefter.
Markedet for dagseilere har fått en voldsom vekst under korona. En del av kjøperne er seilere som har sine båter i Middelhavet som de ikke får brukt. Da trenger de et leketøy hjemme. A-Yachts har fått forhandler i Norge, og skal levere to 27-fotere til våren, og en 33 og 39-foter i 2022, alle med elmotor. Dette er båter som brukes når vinden frister, mest for dagsturer, og da er motoren mest et hjelpemiddel inn og ut av havn.